Tekst: Shelly van Winden*
De Nokia 3310 kwam zeventien jaar geleden op de markt. Een ‘onverwoestbare’ mobiele telefoon, waarmee je kon bellen, sms’en én natuurlijk Snake spelen. Groot nieuws, hij komt terug!
De nieuwe Nokia 3310: voor iedereen die weer een telefoon wil met een batterij die een week meegaat en die zonder problemen kan vallen. Maar ook voor iedereen die geen zin (meer) heeft in alle extra’s en socialemedia-apps die smartphones bieden.
Aan aandacht geen gebrek
In februari doken de eerste berichten dat de Nokia 3310 terug zou komen op. Grappig hoe snel zo’n gerucht rondgaat. Binnen enkele dagen hadden alle ‘reguliere’ media het al opgepikt. Hoewel het nieuws ten tijde van het onderzoek nog niet officieel was, wist toch al meer dan de helft van de respondenten dat de 3310 weer terug zou komen.
Aan aandacht dus geen gebrek, maar ook met het vertrouwen zit het wel goed. De lange levensduur van de batterij en de onverwoestbaarheid zijn in ieders geheugen gegrift. Het idee van de terugkeer van deze betrouwbare vriend spreekt daardoor zeker aan. Mensen die vroeger een Nokia 3310 hadden, zijn nog iets positiever.
Wel handig
Toegegeven, voor mensen die alleen maar willen bellen en sms’en voldoet de telefoon meer dan prima. Ook vindt circa een derde het wel handig om zo’n toestelletje erbij te hebben. Daarbij is de prijs (tijdens het onderzoek naar verwachting 60 euro. Inmiddels is de verkoopprijs van 49 euro bekendgemaakt) nog goedkoper dan gedacht.
Nostalgische Nederlander
Afstand nemen van sociale media is best fijn. Toch zijn we inmiddels zodanig gewend/verslaafd aan de smartphone dat we niet anders willen. Alle nostalgie ten spijt, daar kan de Nokia 3310 het niet tegen opnemen. De langere batterijduur, betrouwbaarheid en robuustheid zijn grote pluspunten. Als Nokia die voordelen weet te combineren met de eigenschappen van de smartphone, wordt het wellicht een hit. Tot die tijd vrees ik dat hun doelgroep beperkt blijft tot de nostalgische Nederlander die alleen wil bellen.
Voor deze concepttest zijn in februari 2017 130 Nederlanders online ondervraagd.
*Shelly van Winden is research consultant bij SAMR (SmartAgent MarketResponse)