Is de klant zichzelf nog wel?

Wat doe je als je als bedrijf de juistheid van persoonsgegevens van online members of nieuwsbriefabonnees wilt controleren of meer gegevens van ze wilt hebben? Als B2B bedrijf is het nabellen van contacten voor controle van adressen en contactpersonen heel normaal, maar hoe doe je dat als B2C bedrijf met tienduizenden klanten? Heel gewoon, ze hier per email netjes om vragen.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Problemen rond het vergaren van de juiste persoonsgegevens gelden niet alleen voor bedrijven die een nieuw CRM systeem willen implementeren. Veel bedrijven willen ook gewoon hun "geachte heer/mevrouw" klant persoonlijker aanspreken. Maar hoe vraag je aan klanten die je misschien al jaren 'kent' hoe ze eigenlijk precies heten?

Graag wil ik hier twee cases voorleggen van bedrijven die in mijn ogen op een aansprekende manier hun klanten om de juiste gegevens hebben gevraagd: modemerk Diesel en TPG Post.

stuurde haar "Diesel Cult" members een email met als onderwerp "Are you still yourself?" In de email werd gevraagd of de member zijn naam, neus of sexe de laatste tijd nog had veranderd. Waarschijnlijk niet maar dan nog was het tijd om aan Diesel te bewijzen dat de member zichzelf nog wel was. Op humoristische wijze werd er dus gevraagd of de member zijn persoonsgegevens opnieuw wilde invullen om lid te kunnen blijven van het Diesel membership. Diesel kon op haar beurt beschikken over de meest recente persoonsdata en gewenst email blijven versturen aan haar members.

heeft duidelijk te maken met een conventionelere doelgroep en koos dan ook voor een andere manier om haar klantgegevens aan te vullen. Het ging hierbij om de leden van de nieuwsbrief. Als onderdeel van de nieuwsbrief werd een box toegevoegd met de vraag of TPG post haar klanten wel correct aanspreekt. In de box verschenen de gegevens die het bedrijf tot op heden had van de klant. Met een directe link naar de eigen persoonsgegevens kon de missende info worden ingevuld. Eenvoudig en effectief als je het mij vraagt.

Er zijn vast nog meer cases te noemen van bedrijven die op een aansprekende manier hun klantgegevens hebben gecontroleerd danwel hebben aangevuld. Ik hoor ze hier graag!

Kan iemand mij hier trouwens uitleggen waarom ik anno 2006 door veel bedrijven nog steeds wordt aangesproken met "Beste Dani�«lle of Daniëlle"?

Update 18/05/07

Hij is alweer van een tijdje geleden, maar ook KLM vraagt haar klanten om aanvullende informatie. In ruil voor aanvullende informatie zette het bedrijf als incentive de kans op een reis voor twee personen naar Londen inclusief een theater- of voetbalarrangement. Naast naam en geslacht vroeg KLM ook naar de meest 'bevlogen' werelddelen, type vakantiereizen, klasse, luchthaven van voorkeur en deelname aan frequent flyer programma's.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie