D66 en ChristenUnie scoren publicitair

De PvdA is in week 7 (10-16 februari) de meest besproken partij, zowel online als in printberichten over de gemeenteraadsverkiezingen. In print is de opvallendste stijger ten opzichte van week 6 D66. De ChristenUnie is de opvallendste stijger online. Dit blijkt uit de Politieke Monitor. Foto: ANP

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

De Partij van de Arbeid leidt, met 13,5 procent aandeel in de berichtgeving; gevolgd door het CDA (13,0 procent) en D66 (12,17 procent). Regeringspartij VVD neemt de vierde positie in. Zowel in de totale printmedia (landelijk, regionaal, lokaal en opiniebladen) als online staat de PvdA bovenaan, blijkt uit het dashboard van de Politieke Monitor van week 7 (10 t/m 16 februari).

Share of voice

In de landelijke kranten van de printmedia wordt D66 met 16,3 procent share of voice het meest besproken, terwijl de PvdA regionaal het meest wordt besproken (13,5 procent). Het CDA wordt lokaal het meest genoemd (14,8 procent).

Lokale partijen

Lokale partijen krijgen in alle publicaties meer aandacht dan landelijke partijen als de SP, de PVV en de ChristenUnie. De PVV krijgt sowieso weinig media-aandacht, aangezien zij alleen in Den Haag en Almere aan de gemeenteraadsverkiezingen meedoen.

Stijgers en dalers

Opvallendste stijger ten opzichte van week 6 in printmedia is D66. Zij krijgen 22 procent meer aandacht dan in week 6. De ChristenUnie is de meest opvallende stijger in de online media, met 34 procent meer aandacht in week 7. Ouderenpartij 50Plus doet het deze periode aanzienlijk minder dan vorige week, met meer dan 60 procent minder publicaties in totaal.

De totale media-aandacht voor de gemeenteraadsverkiezingen nam met 3,5 procent toe, tot bijna 2.000 publicaties in online en printmedia.

Percentage per partij

De staat nog tot en met 19 maart in het teken van de gemeenteraadsverkiezingen. Nieuwsberichten uit meer dan 2.200 kranten (landelijke, regionaal en lokaal) en 9.000 nieuwssites worden gemonitord, om het percentage per politieke partij in de berichtgeving te meten, de share of voice.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie