Google, Twitter, Nestlé, AOL. Alle grote bedrijven rondom digitale marketing zijn vertegenwoordigd tijdens Dmexco. De Digital Marketing Exposition Cologne is een tweedaags festival. Het vindt jaarlijks plaats in Keulen en dit jaar kwamen zo'n 50.000 mensen uit de hele wereld naar de beurs.
Jack Dorsey, CEO van Twitter, was de eerste gast op het podium. Hij was niet fysiek aanwezig, tot groot ongenoegen van Sir Martin Sorrell van WPP. Hij moest de Amerikaan nu via een Skypeverbinding interviewen. Na een paar opmerkingen over zijn afwezigheid, ondervroeg Sorrell hem over de strategie van Twitter.
Verlies
Het medium was afgelopen week nog in het nieuws, omdat het niet goed gaat. Het bedrijf verliest geld en er komen te weinig gebruikers bij. Twitter zou misschien wel verkocht worden. Lees meer.
'Twitter blijft onafhankelijk'
Volgens Dorsey is daar geen sprake van. 'We hebben een duidelijke strategie: we blijven innoveren, we richten ons op gebruiksvriendelijkheid en we investeren in live-video. Als we zo door gaan, komt de rest vanzelf. Twitter blijft een onafhankelijk bedrijf.'
#Sorrell & #Dorsey at #dmexco ... #Twitter #CEO : we stay independent & improve the experience. pic.twitter.com/zp2Y5T7ZOQ
— Sebastian Kraft (@Sebastian_Kraft) September 15, 2016
Dat besluit is uiteindelijk niet aan Dorsey, maar aan het bestuur van Twitter. Volgens bronnen van CNBC moet de directeur binnen een aantal kwartalen zorgen dat Twitter verder komt dan nu.
Live NFL
Woensdagavond zond Twitter voor het eerst live een footballwedstrijd van de NFL uit. Volgens de CEO gaat het bedrijf de komende tijd meer van dit soort samenwerkingen aan. Dit met de kracht van Twitter als nieuwsmedium versterken.
Nieuws
'Er is geen enkel medium dat je zo snel op de hoogte breng van wat er speelt in de wereld', zegt Dorsey. 'Mensen kunnen nieuws volgen en er meteen over meepraten. Dat is het unieke aan Twitter, dus op dat gebied gaan we innoveren. Daarnaast zijn we een belangrijk medium voor klantenservice, dus dat blijft ook een speerpunt.'
AOL
Ook Tim Armstrong van AOL presenteert zijn strategie tijdens Dmexco. Stephen Allan, CEO van communicatiebureau MediaCom, interviewt hem over de laatste ontwikkelingen en de toekomst van het bedrijf. AOL is een groot bedrijf en het bestaat al sinds de jaren '80. Het is een van de eerste dienstverleners op internet. De vraag die centraal staat: hoe kan AOL overleven en zelfs groeien in de moderne tijd?
Stephen Allen (MediaCom) interviewt Tim Armstrong van #AOL op #dmexco @adformatie pic.twitter.com/MDhJHEqEmj
— Claartje (@ClaartjeVogel) September 15, 2016
Overname
AOL werd een paar jaar geleden overgenomen door telecomconcern Verizon. Recentelijk nam Verizon ook Yahoo, Huffington Post en TechCrunch over. Volgens Armstrong een goede beslissing.
2 miljard gebruikers in 2020
‘Als we willen concurreren met grootmachten als Google en Facebook, dan hebben we meer gebruikers nodig’, zegt hij. ‘Met de overname van Yahoo hebben we meer dan een miljard gebruikers. In 2020 moeten dat er twee miljard zijn.’
Google is de grootste zoekmachine, Facebook groeit als sociaal medium en AOL/Yahoo wil de grootste zijn op het gebied van content. ‘Zo’n 40% van onze inhoud wordt gelezen via andere media’, vertelt Armstrong. ‘Bijvoorbeeld via Instagram of Google. Dat is een goede zaak: op die manier kunnen we steeds meer mensen bereiken.’
Schaalvergroting
Armstrong vertelt dat hij zich richt op wereldwijde schaalvergroting. ‘Ik heb China bovenaan de lijst gezet’, zegt hij. ‘Op dit moment zijn we daar nog klein, dus dat biedt kansen. Ik vind dat je niet meetelt als je geen strategie hebt om te groeien in het land met de meeste inwoners ter wereld.’
Van digitaal naar mobiel
Daarnaast wil Armstrong dat het hele bedrijf ‘mobile-first’ ontwikkelt. 'Waar veel bedrijven nog de overgang moeten maken van tradionele naar digitale media, maken wij de stap van digitaal naar mobiel', zegt hij.
Zo'n 60-70% van al het verkeer op de platformen van AOL is mobiel. Volgens hem heeft dit invloed op het moment waarop mensen actief zijn: op mobiel is dat de hele dag door, met als toppunt 's avonds om 21:00 uur. Ter vergelijking: desktopverkeer van AOL piekt tusssen 10:00 en 14:00 uur. 'Als we ons doel willen bereiken, moet de gebruiksvriendelijkheid fantastisch zijn', zegt Armstrong. 'Als we weten dat onze meeste bezoekers hun mobiel gebruiken, moeten we ons daar op richten.'
Supersnelweg voor adverteerders
Tot slot bespreekt Armstrong wat het bedrijf betekent voor adverteerders. Hij wil een 'supersnelweg' ontwikkelen die dwars door alle platformen loopt. Een adverteerder kiest dus niet één site of app, maar zijn boodschap wordt verspreidt over alle kanalen. 'En het allerbelangrijkste is dat onze merkstructuur duidelijk wordt', zegt Armstrong. 'Om te kunnen concurreren moeten we duidelijk en simpel zijn. Iedereen moet snappen wat wij doen.'