Premium

Burson-Marsteller weigert voor Israël te werken

Maar sluit wel contract af met controversiële islamitische partij in Tunesië

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Opmerkelijk nieuws van het Amerikaanse pitchfront. Burson-Marsteller, een van de grootste pr-bureaus ter wereld, gaat werken voor de Tunesische Ennahdabeweging, een -  zoals de Amerikaanse media het noemen – ‘Muslim-Brotherhood inspired organization’.

Het contract dat Burson-Marsteller sloot met Ennahda is des te opmerkelijker omdat het bureua onlangs aangaf niet in te gaan op een tender van de Israëlische regering.  Sigurd Grytten, Managing Director van Burson-Marsteller, lichtte het besluit om af te zien van de Israëlische pitch als volgt toe: ‘We will not deliver tender to such a project… we are running a commercial venture. If we accept this project, this will create a great amount of negative reactions… Israel is a particularly controversial project.’
Met andere woorden: werken voor Israël leidt tot het mislopen van andere lucratieve contracten in het Midden-Oosten.

Controversieel
De Ennadah-beweging – de grootste en best georganiseerde politieke beweging in Tunesië - is op zijn minst controversieel te noemen. Tegenstanders verwijten de partij, die onder meer verdacht wordt van moord op een oppositieleider in 2013, zich veel softer voor te doen dan ze in werkelijkheid zijn.  ‘Soft on television, but in the mosques, it is completely different. Some of them are calling for jihad, aldus een politiek analist.

Qatar
De opmerkelijke uitspraken van Grytten volgen op de bekendmaking van een contract dat Portland, ook een van de grotere mondiale spelers recent sloot met het emiraat Qatar. Ook deze opdracht is in de VS niet onomstreden, vanwege het feit dat Qatar de Shariawetgeving hanteert ‘and has numerous human rights issues.’ 
Net als bij de samenwerking tussen Burson-Marsteller en Ennadah is het doel van de samenwerking tussen Portland en Qatar primair om de banden met de Verenigde Staten te verbeteren.

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie