Het bier wordt namelijk niet alleen gebrouwen in het Verenigd Koninkrijk, maar ook de ingrediënten komen van buiten het gesuggereerde ‘thuisland’.
In de televisiecommercial van de hand van Ogilvy & Mather, verwijst ex-voetballer en Frans-Brits stijlicoon Eric Cantona naar de duidelijke Franse afkomst van het pilsener bier "Hier in de Elsas gaan de dingen wat anders dan elders. Boeren worden er behandeld als voetballers. Ze worden bewonderd en aanbeden. En waarom ook niet? Het zijn levende legenden. Zij zijn het die de nobele hop verbouwen die Kronenbourg zijn superieure smaak geeft.’
De on-screen tekst benadrukt weliswaar dat het bier gebrouwen wordt in het Verenigd Koninkrijk, maar dat de brouwers hun alpinopet zouden opeten als je een beter smakend Frans bier zou kennen. ‘The French know a thing or two about taste. That’s why Kronenbourg 1664 is always brewed with the aromatic Strisselspalt hop for a Taste Supreme.’
Heineken wierp tegen dat Kronenburg een ‘inherent Frans bier’ is dat sinds de lancering in 1952 is gebrouwen door Brasseries Kronenbourg, dat het bier wordt gebrouwen naar Franse receptuur en dat de ‘Fransheid’ altijd een belangrijk onderdeel uitmaakte van positionering en communicatie nadat Heineken het merk in 2008 overnam.
De herkomst van hop, die kennelijk geheel of gedeeltelijk van buiten Frankrijk afkomstig is, gaf evenwel de doorslag. De Advertising Standards Authority deed de commercial in de ban omdat het oordeelde dat de toelichting via de boodschap deze eerder tegensprak dan verduidelijkte.
Bron: Marketingmagazine
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!