Boze mannen gebruiken een Android, kijk maar naar Donald Trump

Zo belangrijk is het dus om ‘one voice’ te hanteren.

It’s all in the details. Zo blijkt wel weer eens dankzij een Amerikaanse data geek. Hij pakte al zijn gereedschappen uit zijn monitoring-kist om te peilen of elke zwaar overdrijvende tweet op van The Donald zelf zou zijn – want Android – en de meer gematigde tweets van zijn campagneteam – want iPhone. Een goede aanleiding om je weer even te realiseren hoe relevant het is om ‘one voice’ te hanteren en goed te letten op device-gebruik. Een samenvatting van op Mashable.com.

Rivalen

De tweet van met gelukwensen voor het Olympisch team kwam van ‘zijn’ iPhone. Beledigende tweets over rivalen komen meestal van een Android. Wie plaatst wat? Eén ding weten we alvast, en dat is dat Trump zelf tweet met een .

Retweet-stijl

De eerste analyses betroffen ‘meta’ checks, door te kijken naar het tijdstip van tweeten, de retweet-stijl en het gebruik van beelden en links. Daardoor werd een duidelijk verschil zichtbaar tussen de iPhone en de Android en konden vergelijkingen op tekstueel niveau worden gemaakt. De meest gebruikte woorden in de tweets op het Twitter-kanaal van Trump waren:

Een vergelijking van deze meest voorkomende woorden en het gebruik daarvan op de Android ten opzichte van de iPhone:

Tien sentimenten

De verschillen die Robinson ontdekte, vergeleek hij met behulp van de , die woorden in verband brengt met tien sentimenten: positief, negatief, woede, anticipatie, walging, angst, blijdschap, verdriet, verrassing en vertrouwen.

De resultaten:

Dit zijn de woorden die voor dit sentimentsverschil zorgden, verdeeld per categorie:

Bozige woordkeuze

Al met al een interessante aanpak. In dit geval lijkt het sterk aan te tonen dat de Android en iPhone-tweets van verschillende mensen zijn, gepost op verschillende tijdstippen, met een ander gebruik van hashtags, links, retweets, beeld, aankondigingen – en bovenal een nadrukkelijk verschil in (negatieve, bozige) woordkeuze.

Walging

De Android-tweets gebruikt 40 tot 80 procent meer woorden die gerelateerd zijn aan walging, verdriet, angst, woede en andere ‘negatieve’ gevoelens dan de iPhone-account. En met redelijke zekerheid is de Android van de man die dit soort woorden te zijner tijd in de Oval Office zou kunnen gebruiken. Ik ben benieuwd naar zijn State of the Union.

De originele tekst met meer data en details staat .

Sjoerd van Sprang, senior communicatie- & pr-adviseur bij Coebergh Communicatie & PR

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie