Achtergebleven gebied

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Twee dingen vielen op. De branche huivert voor de gevolgen van de kredietcrisis, metaforen als 'zwaar weer', 'storm', 'guur' werden niet geschuwd. Maar wat misschien nog wel meer opviel is de instrumentele kijk die de branche heeft op de inzet van communicatie. CIRON presenteerde een onderzoek dat door Woonkennis is uitgevoerd. Een paar van de resultaten: 22% van de ondervraagden heeft geen idee wat hij/zijn onder communicatie bij gebeidsontwikkeling moet verstaan. 20% ;laat de communicatiewerkzaamheden vooral door de secretaresse uitvoeren. En ja waar het dan om gaat? Voorlichtingsbijeenkomsten (51%), adviseren over verwerven van draagvlak (49%), productie van een brochure (37%).

De key note speaker van het congres, Peter van der Gugten directeur van projectontwikkelaar Proper Stok gaf zijn visie over de rol van communicatie, en dat kwam redelijk oevreen met de uitkomsten van het onderzoek: communicatie moet mensen enthousiasmeren om gebruik te maken van het gebied (lees: er te gaan kopen/ huren). En wat hem was pogevallen: communicatiemensen besteden veel te weinig aandacht aan de communicatie richting investeerders. Na het drie kwartier durende verhaal stak iemand zijn vinger op: wat vond Van der Gugten van de rol van communicatie bij het bweghalen van weerstand? Dat woord was tot nog toe niet gevallen. Het erge daarbij is nog dat uit het genoemde onderzoek ook bleek dat de communicatieregie in de meeste gevallen ook nog eens bij de ontwikkelaar ligt, en ja dan wet je dus wat je kan verwachten. Er valt nog heel wat te professionaliseren in de gebiedscommunicatie!

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie