Mobiele Marketing: mogelijkheden en onmogelijkheden

Over de razendsnelle opkomst van internet zijn al vele boeken volgeschreven, minstens zo spectaculair is de opkomst van mobiele telefonie. Een uitgelezen kans voor direct marketing. Of niet?

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Er is een nieuwe monografie verschenen die daar een antwoord op probeert te geven.
De monografie is van en hij geeft op grond van zijn onderzoek een aantal relevante vuistregels:

1. Direct marketing via SMS moet slechts ingezet worden via opt-in
In samenwerking met aanbieders van SMS-diensten hebben de mobiele operators een SMS-gedragscode opgesteld. In deze door de OPTA goedgekeurde gedragscode staat onder meer dat ontvangers expliciet toestemming moeten geven voor het ontvangen van commerciële SMS-berichten (opt-in).

2. Direct marketing via SMS is inzetbaar mits ondersteund door andere media
Uit zijn studie blijkt dat de mobiele telefoon door zijn beperkte communicatieruimte niet geschikt is voor het realiseren van effectdoelstellingen. Daarvoor zijn aanvullende media nodig. Een combinatie van media levert een gunstig synergie-effect op.

3. Het SMS-bericht moet helder zijn
Uit de eerste drie tot vijf woorden moet in één oogopslag duidelijk worden waarover het SMS-bericht gaat. Het onderwerp is immers van cruciaal belang. Als een onderwerp de doelgroep niet aanspreekt, heeft het geen zin direct marketing via SMS in te zetten.

4. Een hoge mate van informativiteit bij een aansprekend onderwerp
Als een onderwerp de doelgroep aanspreekt, heeft het opnemen van de afzender als eerste woord een positief effect op de bereidheid het bericht verder te lezen. De bereidheid tot verder lezen van het bericht vormt het eerste deel van de primaire affectieve reactie.

5. Een hoge mate van entertainment bij een aansprekend onderwerp
Als een onderwerp de doelgroep aanspreekt, heeft het opnemen van humoristische zinsneden een positief effect op de mate van interesse in het bericht. De mate van interesse in het bericht vormt het tweede deel van de primaire affectieve reactie.

6. Het totale bericht moet leuk zijn
Als het onderwerp niet aanspreekt, is de mate van involvement laag. Als het bericht leuk gevonden wordt, ontstaat een positieve houding tegenover de reclame-uiting die vervolgens weer doorwerkt op de houding tegenover het medium.

Het is redelijk basic, maar doen er uw voordeel mee.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie