Het grote ongenoegen grijpt in Nederland snel om zich heen.
De Nederlander zoekt volgens het merkenonderzoek Brand Asset Valuator, dat al eerder op MolBlog onder de loep werd genomen, zijn toevlucht in het leven van de sterren en 'nieuwe luxe'.
Voor een aantal merken biedt al die onvrede nieuwe kansen, meldt het FD, deze week.
Britney Spears is in maart het meest gezochte begrip via de zoekmachine Google . Dan Ajax , voetbal en Beyoncé. Usher, bloemen en Feyenoord. Hillary Duff, ANWB en Ferrari. Dit is niet zomaar een leuk rijtje, vinden ze bij Consult Brand Strategy, onderdeel van reclameketen Young & Rubicam. Het is de Nederlander op drift.
'Nederland was altijd een van de meest tevreden naties ter wereld', zegt directeur André Soff, uitvoerder van het Brand Asset Valuator-onderzoek. 'Maar in 2005 wordt de Nederlander minder tevreden met het leven en de status-quo. Hij laat zijn veilige leventje even los, komt voor zichzelf op en gaat op zoek. Dat vertaalt zich in een behoefte naar wat wij "shownieuwsleven" noemen.'
De grote interesse voor 'instant glamour' vindt Soff een grote verschuiving. 'Dit zijn niet de dromers', benadrukt hij. Grote groepen storten zich op sterren die juist niet meer onbereikbaar zijn. 'We dringen door tot hun huiskamer en lezen hun dagelijkse beslommeringen op hun internetdagboek.'
Het is exclusiviteit voor iedereen. Soff ziet dat ook in de winkel met Ferrari-spulletjes die vorig jaar in Rome opende. In het Amsterdamse restaurant Fifteen leert de Britse celeb-kok Jamie Oliver dat haute cuisine niet moeilijk hoeft te zijn. En Karl Lagerfeld en Stella McCartney hangen gewoon rond bij Hennes & Mauritz.
'Reclamemensen zijn erg alert op dit soort ontwikkelingen', zegt Soff. Het wemelt dan ook van de Nederlandse sterren in de reclameblokken. De Postbank laat een hele stoet aan Bekende Nederlanders passeren, van Jan Mulder tot Pieter van den Hoogenband. Zwemcollega Inge de Bruijn promoot de kleren van C&A.
Andere voorbeelden zijn niet moeilijk te vinden. Isa Hoes en Irene Moors prijzen wasmiddel van Robijn aan, Wendy van Dijk de chips van Lay's, Lee Towers soep van Honig, Bennie Jolink de verzekeringen van FBTO. Zelfs Willeke Alberti draaft op om gehoortoestellen te verkopen.
Opmerkelijk dat de rol van internet in het onderzoek toch redelijk onderbelicht blijft. Je zou zeggen dat internet het leven voor merken toch behoorlijk veranderd, maar nog niet iedereen heeft dat kennelijk door.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!