@DHNCentraal achter dit Twitteraccount bundelen communicatie en bouwmanagement de krachten. Vincent Maaskant is gegrepen door het medium, zoals ik laatst tijdens een Logeionbijeenkomst mocht meemaken. Doordat de bouw op dit drukke knooppunt vaak dag en nacht doorgaat en dat om allerlei instant communicatie vraagt, heeft communicatieprofessional Katja Torbijn het bouwteam gevraagd een rol op te pakken in het gebruik van social media. En ze kreeg een onverwacht enthousiaste reactie: inmiddels zijn er al meer dan 1.400 tweets verstuurd en passeerde het volgersaantal de 1.200. Tweets die niet alleen gaan over de gevolgen van de werkzaamheden, maar ook frequente live updates vanuit bouwput. Koppeling met een Facebook account en filmpjes op Youtube.
Daarnaast bleek WhatsApp een ander belangrijke rol in de communicatie te kunnen spelen: maar dan vooral in de interne communicatie. In plaats van met e-mail worden zo veel mogelijk interne berichten met WhatsApp verstuurd (aan de leden van een vaste WhatsApp-groep). Het hele projectteam maakt hier gebruik van. Hierdoor is de hoeveelheid e-mail enorm afgenomen en is de interne communicatie verbeterd. Iedereen filtert op eigen informatie maar krijgt zo wel van alles mee. Collega’s leren elkaar hierdoor beter kennen. Bij binnenkomende vragen over het project worden die meteen in WhatsApp gezet en kan iedereen ook lezen wie de vraag afhandelt. En zo wordt het project stapje voor stapje steeds communicatiever.
Belangrijke leerpunten:
- Snel reageren op reacties
- Monitoren wat er gezegd wordt
- Social Media voorzien van goede content
- Vooraf afspreken welke Tone of Voice er gehanteerd zal worden
- Vooraf afspreken wie wat voor nieuws verspreidt
- Vooraf afspreken wie wanneer verantwoordelijk is om bijvoorbeeld te reageren
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!