Een recente enquête door The Boston Consulting Group (BCG) onder 940 senior executives uit 68 landen naar innovatiekracht van bedrijven levert een opvallende top-tien op, met veel veranderingen ten opzichte van vorig jaar.
Er zijn drie nieuwkomers in de top 10 van innovatieve bedrijven: Google, IBM en Procter & Gamble. Apple heeft de toppositie van 3M overgenomen.
Meer dan 550 bedrijven ontvingen stemmen in de BCG-enquête van dit jaar. Maar het was slechts een handjevol bedrijven, dat de meerderheid van de stemmen kreeg.
De bedrijven in de top-10 van de lijst ontvingen meer dan 85 procent van alle stemmen.
Volgens de deelnemers aan de enquête waren de volgende bedrijven het meest innovatief (in deze volgorde):
1. Apple Computer
2. 3M
3. GE en Microsoft (gedeelde derde plek)
5. Sony.
6. Dell
7. IBM
8. Google
9. Nokia en Procter&Gamble (gedeelde negende plek)
Google maakte de grootste sprong voorwaarts in de top tien, door op te klimmen van de 15e plaats in 2004 naar de achtste plek dit jaar.
Mede dankzij het overweldigende succes van zijn iPod producten is Apple Computer gestegen van de vijfde naar de eerste plaats op de lijst. 3M werd van de eerste plaats verdreven naar de 2e plaats. De managers prezen Apple voor zijn aandacht voor gebruiksgemak en voor 'de succesvolle introductie van technologie in het dagelijks leven.'
3M doet volgens de deelnemers zijn voordeel met het feit dat men de eigen onderzoekers de vrijheid biedt om projecten uit te voeren waar zij iets in zien en met het feit dat de creativiteit binnen het bedrijf is geïnstitutionaliseerd, waardoor men in staat is 'om nieuwe ideeën ook te realiseren.'
'De meerderheid van de senior executives - bijna negen van de tien - was het er dit jaar over eens dat autonome groei door innovatie binnen de eigen bedrijfstak van essentieel belang is geworden. Minder dan de helft was echter tevreden met het zichtbare financieel rendement van de investeringen in innovatie.
Bovendien geloofde minder dan de helft van de managers dat het eigen bedrijf even goed of beter was dan de concurrentie in het omzetten van ideeën naar winst. Het is duidelijk dat men moeite heeft met deze kloof tussen wat men graag zou willen en wat er haalbaar is. Voor veel executives is dit een punt van grote zorg,' aldus Stépan Breedveld, vice-president bij BCG.
De BCG Senior Management Enquête 2004-2005 werd eind 2004 elektronisch onder senior management verspreid. De enquête werd in februari 2005 afgesloten. In totaal namen 940 executives en managers uit 68 landen en uit alle belangrijke bedrijfstakken eraan deel. De deelname gebeurde op vrijwillige en anonieme basis. Het hele rapport is te downloaden.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!