Nee, dit is niet het zoveel-miljoenste overbodige blog over 'In 7stappen succesvolle salespitch'. Of 'de zeven tips voor een bloeiende bladiebladiebla'.
Het is iets anders.
Een mens doet een aantal stappen voordat hij tot een aankoop over gaat. En dan bedoel ik niet de passen die hij neemt tussen product en kassa. Ik heb het over het aantal momenten dat een mens gemiddeld nodig heeft om tot een actie of aankoop over te gaan. En de titel verklapt het al: het zijn er gemiddeld zeven.
Megapixelscherp
Laatst kocht ik een nieuwe tv. Een supermegapixelscherpe, plat als een dubbeltje-op-de-eerste-rij-beeldbuis. Want het was hoog tijd. Ik zag het verschil niet meer tussen Marc-Marie en Jan. (Ik hoorde het uiteraard wel).
Dus ik vroeg aan mijn allerbeste vriend advies, want hij is de gadgetman van ons twee. Hij heeft een bepaald merk tv en dat was meningsbewijs de beste. Dus ik ging op internet even kijken en vergelijken of hij inderdaad de waarheid sprak. De flitsende beeldbuis had hij me goed getipt.
Televisionair
Toen ik per ongeluk langs een elektronicazaak liep, vroeg ik wie de expert was op televisiegebied. Ik werd voorgesteld aan een geloofwaardige meneer, de televisionair.
Hij legde me pixelprecies uit wat de beste tv was en wel waarom. Het was inderdaad de tv die ik op het oog had. Toen ik bij mijn vader was, die niet in het bezit is van een nee-nee sticker (en dus wel in het bezit is van een prachtige collectie oud papier) checkte ik nog even wat foldermateriaal. En daar stond mijn toekomstige beeldbuis in. Met maar liefst 5 sterren ernaast gedrukt.
Bam, die moet ik hebben.
En inderdaad, ik nam een stap of zeven voordat ik mijn pas door de spreekwoordelijke gleuf zwiepte. Die zeven stappen moeten wel in lijn liggen. Want stel dat de verkoper in de winkel me iets heel anders had aangeraden, dan was ik dus mooi niet tot een aanschaf over gegaan.
De zeven stappen gelden niet alleen voor televisie’s, of producten, maar ook voor het afnemen van diensten.
Dus ook voordat iemand met jouw organisatie in zee gaat, neemt hij gemiddeld zeven stappen. Hij checkt de website, je linkedin, vraagt aan wat bekenden over jou organisatie… en dan?
Outsider
Kijk eens als een buitenstaander naar jouw organisatie. Welke stappen zijn er eigenlijk te nemen? Zijn er wel zeven stappen te nemen?
Hoe meer verschillende stappen er te doen zijn, hoe beter. Dan kan de doelgroep namelijk zelf kiezen welke hij neemt.
Als deze stappen allemaal dezelfde kant op gaan is het goed. En met dezelfde kant op gaan bedoel ik dat ze hetzelfde verhaal vertellen.
En? Klopt jouw communicatie wel?
Groet van Armijn
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!