Sire zet kliekjescommercial en Kliekipedia in tegen voedselverspilling

Een grootschalige campagne tegen voedselverspilling begint vandaag. Orchestra is de bedenker van de tv-commercial en Kliekipedia.nl.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Voedselverspilling is al jaren een veelbesproken onderwerp, maar consumenten vinden het lastig hun eigen verspilling terug te dringen. Nederland gooit jaarlijks tussen de 1,7 en 2,6 miljard kilo voedsel weg, van de boer, via de winkel tot horeca en consument. De consument zelf blijkt de grootste verspiller met 50 kilo per persoon per jaar. Met een massamediale campagne wil Sire Nederlanders een oplossing voor dit probleem aanreiken.

Kliekipedia.nl
Vandaag begint een campagne waarbij aandacht wordt gevraagd voor het gebruik van overgebleven ingrediënten en kliekjes. Via de speciaal ontwikkelde site kan de consument inspiratie opdoen om van kliekjes iets lekkers te maken. Ook zijn hier video’s te vinden van bekende Nederlanders zoals Anita Witzier en Quintis Ristie waarin zij laten zien hoe zij met kliekjes omgaan.

Kliekjescommercial
Kliekipedia.nl wordt ondersteund met een tv- en radiocommercial. Deze bestaat ook uit ‘kliekjes’ van bekende reclamespots uit het verleden en roept consumenten op om in actie te komen. Cora van Mora, Petje Pitamientje ‘Stom hè’ (Calvé), Martine Bijl (Hak), Harry Piekema (AH) en Peer Mascini (Melkunie) komen in de commercial voorbij.

Directeur Lucy van der Helm van Sire: ‘Het doel van deze campagne is de consument te laten realiseren dat zij zelf aan zet zijn om voedselverspilling terug te dringen. Dit doen wij nu door te laten zien dat koken met overgebleven ingrediënten en kliekjes lekker, leuk en ook nog eens goed voor de portemonnee is.’ 

Samenwerking
Veel partijen hebben belangeloos bijdragen. Orchestra is de bedenker van de tv-commercial en Kliekipedia.nl. Digitas/Lbi tekende voor het design/technische realisatie van Kliekipedia.nl en Sanoma voor de online campagne. Andere partijen zijn onder meer ANPinOpdracht, De Nationale Denktank, HD Videoproductions, PitchPR, Postoffice Amsterdam, Ramon Tiernagan Music&Sound, RenM|Matrix, Schuttelaar & Partners en 24Kitchen. Het Voedingscentrum speelt een grote rol bij de campagne.




CREDITS
     

TVC
Orchestra Amsterdam - Martijn Amendt, Stella Geurtsen, Mischa Schreuder, Ramon Stalenhoef, Ed Stibbe, Sanne Ueffing

TVC productie
Edit en Postproductie: Postoffice, Manon Langelaar, Eva van der Vis, Ad Rietvelt,
Francisco Rodriguez Bouzas
Geluid: Ramon Tiernagan Music & Sound
Productie: Hans van Rijs
Grading: Captcha!, Marcel Oudendijk
Camera: Fresh Classics, Sam Godfried, Fikret Koc

Kliekipedia.nl
Concept: Orchestra Amsterdam
Design/technische realisatie: Digitas LBI

Online campagne

Sanoma

Media
OMD - Ludovic van Mierlo

Pr & Sociale Media
Pitch PR - Harriet Boekholt, Pauline Marres en Robert Verhoeven
Schuttelaar & Partners - Aeola Bruin, Jelle de Jong, Ad Nagelkerke
Twitter - Marc de Vries

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie