Sigaretten: enorm marketingbudget, maar waar geef je het aan uit?

Sigarettenfabrikanten in de VS spendeerden in 2003 maar liefst 15,15 miljard dollar aan marketing, dat is 21,5 procent meer dan in 2002 (12,47 miljard dollar).

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Een recordbedrag, aldus de Federal Trade Commission, die ieder jaar de bestedingen in deze sector . De loopt iets achter, het laatste rapport is net uit en behandelt dus 2003. De verwachting voor 2004 en 2005 is echter dat de bestedingen zullen dalen, aangezien veel fabrikanten hebben gesneden in hun marketingbudgetten.

Maar waar werden die dollars in 2003 dan aan besteed? De sigarettenfabrikanten hebben al een tijd te maken met steeds strengere restricties wat betreft hun communicatie naar de consument. Het meeste geld gaat dan ook naar de groothandel en retailers, en wordt besteed aan promoties, kortingsacties en beloningen in geval van prijsverlagingen. Retailers berekenen die kortingen dan weer door aan de consument.

10,81 miljard dollar (71,4 procent van het totale marketingbudget) ging in 2003 naar retailerskortingen. In 2002 was dat nog 7,87 miljard dollar. Daarnaast ging 667,3 miljoen dollar (4,5 procent) naar zogenaamde waardetoevoegende acties, zoals 'twee voor de prijs van 1'-aanbiedingen.

En hoe zit het met marketingcommunicatie? Televisie ontving niets, en kranten en tijdschriften kregen slechts 1 procent van het totale marketingbudget. Advertenties in kranten waren goed voor 8,3 miljoen dollar, en dat was in 2002 nog 25,5 miljoen.

Tijdschriften zagen hun inkomsten uit sigarettenadvertenties juist stijgen met 46,4 procent, naar een bedrag van 156,4 miljoen dollar.

Buitenreclame steeg ook, met 34,8 procent naar 32,6 miljoen (0,2 procent van het totale marketingbudget).
Point-of-sale telde nog 260.9 miljoen in 2002, dat daalde naar 165.6 miljoen dollar in 2003.

Eventmarketing wordt door de meeste fabrikanten verlaten, het mag nu eenmaal niet meer. Daarnaast vechten de grote merken tegen de goedkope (huis)merken, die hun marktaandeel in 2003 naar 10 procent zagen groeien. In 1998 was dat nog 2 procent.

De FTC verwacht voor 2004 and 2005 gereduceerde bestedingen, aangzien Philip Morris, een van de grootste, maar ook andere fabrikanten flink hebben gesneden in hun budgetten. Vooral in kortingen naar retailers. Prijzen van sigaretten zijn ook gestegen. Daarnaast gaat een klein deel van het marketingbudget naar antirookcampagnes, in 2003 besteedden de fabrikanten 72,9 miljoen dollar aan antirookboodschappen (in 2002 was dat overigens 74,2 miljoen)

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie