Sainsbury's kan niets met de lokale worteltjes van Charles

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Britse supermarktketen per direct de samenwerking met organische verbouwer farm, eigendom van . De worteltjes blijken niet 'goed genoeg' voor de verkoop.

Hetzelfde geldt voor de organische worteltjes van Patrick Holden, een bekende Britse eco-boer en hoofd van de 'Soil Association', de nationale branche-organisatie voor organische telers. Charles is tevens beschermheer van deze organisatie.

Patrick Holden ontvangt daarnaast een rekening van 3380 Engelse ponden omdat een partij wortels niet door het controlesysteem kwam...

Holden is woest en beschuldigt de supermarkt ervan dat hun toevoersysteem het onmogelijk maakt om goed om te gaan met kleine, lokale toeleveranciers. Supermarkten schermen met biologisch en -Brits- lokaal, maar laten deze producten gewoon invliegen uit andere landen. Wat is er dan nog lokaal aan, aldus Holden.

Sainsbury's ontkent dat uiteraard en geeft en wel goed samen te werken met andere (Britse) lokale en organische verbouwers. Het enige dat telt, is de kwaliteit...

Maar dat is toch niet helemaal waar...

In trekt Holden van leer tegen de supermarktketen. Hij verkocht zijn worteljes ten eerste altijd in een speciale verpakking, die de geschiedenis van het bedrijf vertelde. Helaas werd dat anders toen hij zijn toevlucht bij Sainsbury's zocht.

Sainsbury's had eisen; voordat de organische worteltjes op het schap van Sainsbury's mochten, kregen ze een heuse schoonheidsbehandeling, die ervoor moest zorgen dat de worteltjes ook na een paar weken er nog nat en vers uit bleven zien.

Want eco-wortels zien er van nature natuurlijk niet zo goed uit als 'normale' worteltjes...weg met de eco-verpakking dus.

De behandeling, die uit poetsen en ronddraaien in een gigantische wasmachine bestaat, zorgde echter voor wisselend resultaat bij de peentjes van Charles en Holden. Een groot deel, minstens 15 procent, kon na de beurt direct worden weggegooid....

De cosmetische make-over zorgde ook nog voor extra energie- en reiskosten (de wasmachine verbruikt veel water en stroom en staat 230 Engelse mijlen verwijderd van Holden's eco-farm).

Na behandeling waren de eco-wortels dus helemaal niet meer zo eco, misschien nog wel minder eco dan het chemische alternatief...

Holden's voornaamste klacht: de logistieke systemen van grote ketens zijn gericht op centralisatie en maken het daardoor de lokale verbouwers onmogelijk om tegen een redelijke prijs te leveren.

Sainsbury in een reactie: 'Nee, we doen wel degelijk onze best om organische producten van kleine boerenbedrijven in onze winkels te krijgen, maar kwaliteit staat altijd voorop.'

The Guardian deed echter een organisch rondje in een paar andere supermarkten en vond zakken groenten met voorop beeld en informatie over ambachtelijke lokale boeren, maar op de achterkant de zin 'afkomstig uit Italië', of 'geïmporteerd uit Portugal'. Niet echt lokaal meer...

Onderzochte supermarkt in antwoord hierop: 'Het doel van de beelden op de voorkant was om de consument een idee te geven van de mensen die achter de biologische groente en fruit zitten, niet het land van origine. Maar in de toekomst zullen we dit aanpassen: het beeld op de voorkant zal dan overeenkomen met het land waaruit het product afkomstig is.'

Volgens Tim Lang, voedselprofessor aan de City University in London, kunnen supermarkten met hun huidige structuur inderdaad helemaal geen lokale producten verkopen. 'Ze zitten vast in een verpakkings- en distributiesysteem waarin ze de afgelopen 30 jaar miljoenen in hebben geïnvesteerd. Verandering betekent een nieuwe, zeer hoge investering en een decentralisatie, van centrale distributiecentra naar honderden lokale centra, om echt lokaal te worden.'

En hier? Een kijk op de website van leert me in ieder geval dat Albert niet veel doet met 'lokaal': de supermarkt vermeldt dat de biologische aardappelen in juni uit Italië komen en de rest van het jaar uit Nederland en Duitsland, maar plaatst geen doorgroefde Westfriese boerenkop op de verpakking. 'Uit de tuin van Harm'.
Het enige dat telt, is dat de aardappelen biologisch geteeld zijn.

Wat vinden jullie? Is 'lokaal' een noodzakelijk ingrediënt voor een biologisch/organisch product?

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie