De jury van de ‘Warc Prize for social strategy’ keek met name of en hoe de campagnes earned media genereerden, en in hoeverre dit invloed had op de businessresultaten. De beste cases wonnen geld; in totaal werd 10.000 dollar beschikbaar gesteld voor de beste sociale strategieën ter wereld. De cases zelf zijn online niet vrij in te zien, dus zochten we de campagnes erbij.
Warc beloonde de Britse Facebookcampagne van Doritos met 5000 dollar en de hoofdprijs: de Grand Prix.
Het chipsmerk richt zich normaliter op jongeren, maar wilde ook een keer hun ouders bereiken. Dus konden mensen een Mariachi-band winnen om hun feestje wat meer kleur te geven. De band toerde vervolgens langs verschillende huiskamers in Groot-Brittannië om covers uit de jaren ’80 te spelen.
Mariachi Doritos Don't You Want Me Baby
‘Het lukte Doritos om met deze strategie een nieuwe, oudere doelgroep aan te spreken, zonder de jongerendoelgroep van zich te vervreemden’, aldus de Warc- jury.
Creatie was in handen van AMVBBDO. Naast de Grand Prix won Doritos ook een speciale prijs voor beste inzet van analytics.
AMVOBBDO won ook een prijs voor de #Youdrive-campagne voor Mercedes Benz, voor beste channelstrategie.
Andere campagnes die in de prijzen vielen:
De bekende viral Evian Baby & Me, voor beste langetermijn-idee:
De Amerikaanse campagne 'The Mezamashii Run Project' van Mizuno Running, voor het beste social business idee.
De Nieuw-Zeelandse campagne voor dierenwelzijn, Paw Justice, won een prijs in de categorie ‘Low Budget’.
En dat gold ook voor de opmerkelijke anti-rokencampagne ‘Social Farter’, van het Canadese ministerie voor ‘gezondheid en langetermijnzorg’.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!