Milton Glaser is een van Amerika’s bekendste en meest geroemde grafisch vormgevers. Hij maakte onder meer het wereldberoemde I ❤ NY-logo en het legendarische psychedelische poster voor Bob Dylan.
De inmiddels 87-jarige Glaser maakte voor de site Eyes on Design een ranking en van de Olympische logo’s door de jaren heen, een bonte verzameling van verschillende grafische stijlen en vondsten. We destilleerden uit zijn overzicht de 12 mooiste olympische logo’s, waarbij we eindigen met een werkelijk prachtig beeldmerk dat de meeste punten kreeg van Glaser.
Californië, winterspelen 1960
Een ongewone en onderscheidende stervorm. Oogt fris, de ringen en de typografische cirkel gaan goed samen. Score: 80
Rome, zomerspelen 1960
Verrassend, een sculptuur als logo, en het werkt, aldus Glaser. De combinatie van het symbool van Rome (Romulus en Remus en de wolf), de Romeinse cijfers en de ringen vormen een goede combinatie. Een sterk en memorabel logo. Score: 80
Mexico, zomerspelen 1968
Sterk grafisch idee, hoewel de ringen wat wegvallen in de '68'. Aan de andere kant levert dit wel visuele spanning op. Score: 80
Sapporo, winterspelen 1972
De visuele elementen worden samengebracht in een duidelijke en overtuigende lay-out. De gestileerde sneeuwvlok maakt het ontwerp onderscheidend, omdat het afwijkt van de bekende beeldelementen van olympische communicatie.
Score: 80
Los Angeles – zomerspelen 1984
De bewegende ster is onverwacht, maar effectief. De andere toegevoegde elementen staan goed geplaatst. Score: 80
Nagano, winterspelen 1998
De bloem van bewegende lichamen is overtuigend en actief. Het voelt als een gebeurtenis waar je bij wil zijn en is goed afgestemd met de typografie en de Olympische ringen. Score: 80
London, zomerspelen 2012
Dit is een controversieel logo. Glaser noemt het samenspel van vormen zelfs 'onaantrekkelijk' . Maar door de agressie blijft in het geheugen hangen. En het raakt aan de klassieke strijd tussen nieuwheid en vertrouwdheid. Score: 80
Barcelona, zomerspelen 1992
Dit beeldmerk is onverwacht overtuigend. De drie delen van het menselijke figuur staan goed in verhouding met het 'Barcelona' 92 'en de ringen. Score: 85
Beijing, zomerspelen 2008
Het borstelachtige witte figuur op het rode vlak en de belettering vangen de aard van Chinese kalligrafie. De elementen gaan goed samen. Score: 85
Rio, zomerspelen 2016
Fris en eigentijds ontwerp. De atleten die de handen ineenslaan gaan goed samen met de andere elementen. Het voelt als iets nieuws. Score: 85
Athene, zomerspelen 2004
De olijftak is fris en onverwacht. Het ziet er niet uit als een corporate logo en wekt daarmee affectie op. Het blauw voelt als de goede kleur, en weerspiegelt zowel het evenement zelf als Athene. Score: 90
Tokio, zomerspelen 1964
Het ontwerp dat als beste uit de bus komt. Prachtig gemaakt, de onderdelen kloppen. Score: 92
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!