Wie staat er na zaterdag op 9, 10 of 11?

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

De televisiekijker verandert alleen de programmering van de afstandsbediening voor . Dit blijkt uit 'global opinion', het opinieonderzoek van .

Onder andere en voerden de afgelopen weken campagnes om een lage positie op de afstandsbediening te claimen. De kijker start namelijk vaak op 1 en zapt vervolgens naar 2, 3 enzovoort totdat hij of zij ergens blijft 'hangen'. Dan is het natuurlijk voordelig om een lage positie te hebben.

Daarnaast zijn de eerste 9 posities belangrijk omdat de kijker hierop kan afstemmen met slechts één druk op de knop van de afstandsbediening.

Uit het opinieonderzoek blijkt dat de afstandsbediening van de kijker er nu als volgt uitziet:

1 Nederland 1
2 Nederland 2
3 Nederland 3
4 RTL4
5 RTL5
6 SBS 6
7 RTL 7 (grotendeels)
8 Veronica (grotendeels)
9 Net5/ special interest
zenders/ regionaal

Vanaf positie 9 ontstaan dus de grootste verschillen. Meest genoemde TV zender is hier Net5 en niet TMF of Discovery Channel. Ook National Geographic Channel, dat uit was op positie 11, is hier evenmin in geslaagd, zo blijkt uit het onderzoek. De kijker lijkt ook niet van plan om voor deze TV zenders alsnog de programmering van de afstandsbediening aan te passen. Als reden geeft men 'niet zo vaak naar deze zenders te kijken', en het is 'nogal veel gedoe' om zenders opnieuw te programmeren.

De campagnes van TMF, Discovery Channel en National Geographic Channel om een
voorkeurspositie op de afstandsbediening te claimen, zijn dus niet geslaagd. Overigens heeft Discovery de URL ook niet weten te bemachtigen, de webpagina wordt nu gevuld door een of andere Christelijke organisatie...
NGC heeft ook geen duidelijke Nederlandse URL.

Talpa, dat geen campagne voerde, lijkt wel goed uit de strijd te komen. Bijna de helft van de
kijkers is bereid om de handleiding van de TV erbij te pakken voor deze TV zender. Uit
onderzoek van Maurice de Hond blijkt dat 25 procent van de kijkers Talpa al op 10 heeft gezet na dit weekend. Veel kijkers verwachten regelmatig Talpa te gaan kijken, en daarom is men van
plan deze zender wel op een lage positie te programmeren. Dit zal vaak positie 10 zijn maar
positie 9 lijkt op dit moment toch ook nog beschikbaar.

Overigens is Universal Media het niet eens met een uitspraak van de woordvoerder van de dienst Kijk- en Luisteronderzoek van de publieke omroep. Die sprak van een 'redelijk goede start' van Talpa, vergeleken met de introducties van destijds RTL5 en Veronica. Deze zenders realiseerden op hun openingsavond vergelijkbare marktaandelen als Talpa nu (18,7 procent in de doelgroep 20-49 jaar).

Volgens Universal Media heeft Talpa het veel beter gedaan. De afgelopen 10 jaar is het zenderaanbod voor de kijker immers enorm toegenomen zodat eenzelfde marktaandeel een sterkere prestatie is.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie