Holland Herald, het inflight-magazine van KLM, is vernieuwd. Het tijdschrift oogt moderner door ander beeldgebruik en nieuwe lettertypes en voegt oud-astronaut André Kuipers toe als nieuwe, vaste columnist. De reisreportages besteden meer aandacht aan duurzaamheid en de content vanuit KLM is persoonlijker, met onder andere meer klanten aan het woord.
De restyling is voor het eerst zichtbaar in het aprilnummer. Holland Herald zit in de stoelzakken in KLM-vliegtuigen en bereikt op die manier maandelijks ruim twee miljoen passagiers. KLM maakt het magazine in samenwerking met uitgever Hearst. Het aprilnummer bevat onder meer een interview met Abdi Nageeye, winnaar van onder meer de marathon van Rotterdam.
Duurzamere reizen
Na acht jaar was het tijd voor een restyling van Holland Herald, zegt content director Alexandra de Jong tegen Adformatie. KLM heeft in de afgelopen jaren zijn purpose aangescherpt en focust zich meer en meer op duurzaamheid. Nieuwe vliegtuigen zijn duurzamer, de vliegmaatschappij ontwikkelt duurzamere maaltijden voor passagiers en stimuleert het gebruik van de trein in plaats van het vliegtuig voor korte reizen als Amsterdam - Brussel.
Holland Herald speelt in op deze trends, aldus De Jong. Gevraagd naar een toelichting antwoordt Daphne Hoogenboom, head of content marketing bij KLM, dat reisreportages over verre bestemmingen meer aandacht besteden aan het duurzaamheidsaspect. Op een inspirerende toon, benadrukt ze. Bijvoorbeeld door kleinschalige restaurantjes en overnachtingsplekken aan te bevelen, zodat de reiziger ervoor kan kiezen om de lokale economie te ondersteunen. 'We willen de reiziger de meest duurzame keuzes bieden en duidelijk maken wat de impact op het land kan zijn. De ecologische footprint willen we zo klein mogelijk houden.'
Landen die financieel zwaar getroffen zijn door de coronapandemie verwelkomen toeristen met open armen. Holland Herald houdt dergelijke bestemmingen in het achterhoofd bij het kiezen van reportages, net als het feit of KLM op de bestemmingen vliegt. 'We willen natuurlijk ook de breedte van ons vliegnetwerk onder de aandacht brengen bij passagiers', zegt Hoogenboom.
André Kuipers
Een andere vernieuwing is de samenwerking met André Kuipers. Hij schrijft vanaf het aprilnummer voor elke editie een column. KLM is bij Kuipers uitgekomen omdat het een bekende persoon zocht die past bij de propositie om bewust reizen te stimuleren. Hoogenboom: 'André Kuipers is natuurlijk een wereldberoemde Nederland en zet zich in voor verschillende duurzame initiatieven. Ik ben daarom heel blij dat hij voor Holland Herald gaat schrijven.'
Moderner beeldgebruik
Holland Herald is niet alleen inhoudelijk veranderd. Ook visueel is het tijdschrift aangepakt. De Jong geeft aan dat het oudere lettertype heeft plaatsgemaakt voor twee nieuwe lettertypes die moderner overkomen. Eén van de lettertypes is een handgeschreven font, dat moet aansluiten bij de meer persoonlijke benadering van het magazine.
De pagina's gebruiken ook meer beeldcollages. Wel in de stijl van Holland Herald, benadrukt De Jong. Geen knip-en-plak-stijl, maar een verzameling foto's die past bij bijvoorbeeld een reisreportage.‘Het vernieuwde magazine sluit zowel qua design als inhoud weer helemaal aan bij de tijdsgeest', concludeert De Jong in een schriftelijke reactie.