De tv-reclamemarkt voor spot- en non-spotbestedingen is in 2019 uitgekomen op 829 miljoen euro, blijkt uit cijfers die brancheorganisatie Screenforce bekend heeft gemaakt. Hiermee groeit de markt met 0,9 procent ten opzichte van 2018. Screenforce laat de daling van de grp-verkoop in 2019 daarbij buiten beschouwing. In een analyse van de Nederlandse tv-markt in 2019 sprak GroupM van een daling met 6 procent. Het bereik van televisie is in 2019 daarmee duurder geworden.
De stijging van de omzet is er op zowel tv-platforms van de deelnemende broadcasters - Ster, RTL/Ad Alliance, Talpa Network, ORN, Disney Channel Benelux - als op hun online video platforms. De kijktijd naar de tv-zenders (lineair en uitgesteld) was in 2019 gemiddeld 156 minuten per dag en is daarmee gelijk gebleven aan die van 2018. De zogenaamde tv-schermtijd (alle schermen) is met 4 minuten gestegen naar 192 minuten per dag.
Procter & Gamble weer grootste tv-adverteerder
In 2019 hebben in totaal 1.067 adverteerders 734 miljoen gestoken in spotcampagnes op de tv- en online videoplatforms van de Screenforce broadcasters. Hiermee is een groei gerealiseerd van 0,8 procent ten opzichte van 2018. De groei zat helemaal in de eerst helft van het jaar (2,3 procent).
De omvang van de non-spotmarkt bedroeg in 2019 95 miljoen. Dit is een stijging van 2,0 procent ten opzichte van 2018. De groei van de non-spotmarkt komt voor het grootste deel uit het digitale domein, met 23,6 procent groei.
Retailers adverteren het meeste op tv. Procter & Gamble is de grootste tv-adverteerder met 91,5 miljoen euro, gevolgd door Unilever (85,3 miljoen) en Albert Heijn (75,5 miljoen).
Kijktijd gelijk
Stichting KijkOnderzoek (SKO) hanteert sinds begin dit jaar een nieuwe definitie van de kijktijd, genaamd TV ZenderTotaal: de tijd die gekeken wordt naar tv-zenders, live en uitgesteld. In 2019 is deze kijktijd met 156 minuten per dag gelijk gebleven aan 2018.
SKO rapporteert al enkele jaren ook de SchermTijd. Daarin zit naast het TV ZenderTotaal de kijktijd naar overige niet herkende content via het tv-scherm. Deze kijktijd gaat hoofdzakelijk naar VOD-platforms als Netflix, Videoland, YouTube en sinds kort Disney+. Bij elkaar opgeteld was dit 36 minuten in 2019. De totale SchermTijd is in 2019 met 4 minuten gestegen naar 192 minuten gemiddeld per dag.
Grootste bereik
De Luizenmoeder was in 2019 het tv-programma met de hoogste kijkdichtheid. De aflevering op 10 februari 2019 had gemiddeld 5,1 miljoen kijkers per minuut. De finale van het Eurovisie Songfestival had het grootste bereik (het aantal mensen dat tenminste een minuut gekeken heeft) met 8,4 miljoen kijkers.
Het TV Jaarrapport 2019 is vanaf vandaag 16.00 uur beschikbaar op de website van Screenforce.
Reacties:
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!