Alle vragen die we zo snel konden bedenken stelden we aan de nieuwe eigenaar van de Adformatie Groep. Vanochtend werd bekend dat hij met zijn Sijthoff Media Groep de Adformatie Groep overneemt met titels als Adformatie, Tijdschrift voor Marketing en Communicatie. Willem Sijthoff over zijn drijfveren.
Waarom wilde je de Adformatie Groep hebben?
Sijthoff: ‘Ik ken de markten van de Adformatie Groep goed. Ik ben ooit begonnen als marketing consultant bij Y&R Consult, met onder andere Bert Meerstadt en Jos Ahlers. Media Exposure zat er ook in. Daarna ben ik nog marketing directeur geweest bij Scoot. Ik heb daar veel met TBWA en Carat gewerkt. Ik ken de media en de creatieve wereld goed. Ik vind het een leuke markt. Je werkt met de creatieve voorhoede van Nederland. Dat is toch geweldig? Ik heb al veel media-dingen opgebouwd en dit wilde ik wel.‘
Wat wil je er dan precies mee?
‘Er ligt niet een kant en klaar plan, maar er zijn wel denkrichtingen: digital moet groeien, net als de events. We gaan het samen doen met de mensen die er nu zitten. We vormen aan de ene kant een transitie team, dat vooral de ontvlechting met Kluwer moet regelen en dat is de eerste grote klus die zeker een paar maanden gaat duren. En aan de andere kant een strategie team, dat op korte termijn helder gaat maken welke kant we op moeten en welke keuzes we moeten maken.’
En in dat laatste team zitten…
‘De directeur van de andere bv van Sijthoff Media Groep, Mark Termeer. Hij is directeur van Young & Connected. Verder de huidige uitgeefmanager van de Adformatie Groep, Rogier Mulder. Jij als hoofdredacteur van Adformatie en TvM, en nog enkele interne en externe mensen. En ik zelf natuurlijk.’
Hoe is het koopproces verlopen?
‘Volgens mijn informatie liep het al een tijdje. Eind 2011 hebben zich een aantal partijen gemeld. Ik ben er begin dit jaar ook bijgekomen toen ik er van hoorde en mijn interesse kenbaar maakte. Een aantal partijen mocht de boeken inkijken en heeft toen een bod gedaan. Ik ben het geworden.’
Je bent natuurlijk bekend als krantenman die aandeelhouder van de FD Media Groep was. Dat aandeel is verkocht en toen kocht je Kidsweek en 7Days, die samen Young & Connected vormen. Dit zijn vakbladen…
‘Ik vind het FD ook wel erg b-t-b. Het principe is niet zo heel anders dan bij andere media.’
Wie koopt het geheel eigenlijk?
‘De Sijthoff Media Groep, die 100 procent eigenaar is van Young & Connected, dat in Amsterdam Noord zit. Dat is de ene bv. En de Adformatie Groep komt in de andere bv. Deze twee bv’s vormen samen de Sijthoff Media Groep. Tussen die twee bv’s gaan we een aantal zaken samen doen. Met name de back office, zoals ICT, HR en klantenservice. Voor de rest zijn het redelijk zelfstandige units. Je kunt je voorstellen dat je op deelgebieden een sterk persoon hebt die voor beide units werkt, maar we gaan nog kijken of er meer samen gedaan kan worden.’
En aan de voorkant…jeuken je handen als je ziet wat er nu ligt?
‘Ja, ik vind het altijd leuk om van een bedrijf een succes te maken. En dat er vernieuwing plaatsvindt…’
Wat heb je er voor betaald?
‘Er is afgesproken om daar niets over te zeggen.’
Het was een veiling…
‘Ik kan er echt niets over zeggen. Als Kluwer of een andere grote partij iets verkoopt dan is dat een professioneel proces. Meerdere partijen worden uitgenodigd. Et cetera.’
Wat is de omzet van het geheel nu?
‘De Adformatie Groep en Young & Connected brengen de gezamenlijke omzet richting de 15 miljoen euro. Met twee keer 30 fte bij elke bv.’
Waar zit de kracht van de Adformatie Groep?
‘Wat sterk gegroeid is zijn de evenementen, zoals de Marcom Beurs. Digital is ook gegroeid. En dat zal nog verder verbreed worden. Print blijft belangrijk.’
En waar zitten de mogelijkheden?
‘Online kun je nog flink wat nieuwe producten ontwikkelen. Met de databases kun je informatie bundelen en ontsluiten. We gaan uitzoeken hoe je profielen kunt uitnutten.’
Adformatie lijdt nu onder de crisis, want de titel wordt uitsluitend betaald uit advertenties. Moet het blad betaald worden?
‘We moeten zeker nadenken of en hoe we dat zouden kunnen doen. Ik denk alleen niet dat je sec de printtitel betaald moet maken. Wellicht kun je iets maken, inclusief online, dat een totaalpakket vormt waar wel een prijs voor te vragen is. We moeten ook goed de oren te luisteren leggen bij buitenlandse partijen en daar inspiratie opdoen. Dat heb ik eerder gedaan en dat werkt heel goed.’
En waar ga je dan kijken?
‘Scandinavië, want daar zijn soortgelijke ontwikkelingen. En men is digitaal wat verder. En ook de Angelsaksische markt is belangrijk. Je moet altijd ergens induiken om te begrijpen waarom men die stappen heeft gezet en waarom die wel of niet verstandig waren. Daar zijn we nu nog niet aan toe gekomen.’
Mark Termeer leidt Young & Connected. Wie gaat de Adformatie Groep leiden?
‘In principe blijft alles zoals het nu is. Dat betekent dat Rogier Mulder dat gaat doen.’
Moet er nog gereorganiseerd worden?
‘Als je kijkt naar het aantal mensen dat bij de Adformatie Groep werkt, dan is dat al behoorlijk afgeslankt. Er zijn ideeën en er is kennis. Laten we dat nu gebruiken om alles tot wasdom te brengen. Het gaat vooral om het inbrengen van de entrepreneurial spirit. Wat heeft de bedrijven die ik bewonder tot een succes gemaakt? Dat is toch de lol, het ondernemerschap en de energie. Als je dat weet te kanaliseren dan gaat het goed. Niet alleen maar lullen, liever eerst goed nadenken, en vooral ook doen.’
Je gaat de lol terugbrengen in de vakuitgeverij?
‘Ja, dat zou ik wel willen. In deze branche werken zo veel leuke en creatieve mensen. Als je hen vraagt om mee te denken dan willen ze dat ook wel. Dat gaan we dan ook zeker doen. Ik verheug me op dat leuke creatieve proces. Ik ben in die zin niet zo zeer een kosten-man, maar meer een omzet-man. ’
Wat is je droom? Waar moet de Adformatie Groep over twee jaar staan?
‘Uiteindelijk zie je dat de hele communicatiemarkt oneindig complexer is geworden door de hele digitalisering. De behoefte om kennis te delen neemt alleen maar toe. Als je kijkt naar de bureauwereld: zijn er zo veel nieuwe bureaus op het gebied van social media en mobile. Dat kun je niet laten liggen. Toen ik bij Y&R zat had je de grote bureaunetwerken die alles bepaalden. Dat is over. Vroeger ging je als vakbladjournalist lekker lunchen met de bureaudirecteur en dan wist je weer alle nieuwtjes. Maar nu vinden de ontwikkelingen elders plaats. Het is complexer geworden. Wil je dat kunnen volgen en verslaan dan is dat een uitdaging. Ik zou willen dat we dat gaan doen.’
Voor hoeveel jaar koop je zoiets?
‘Nou, voor lang. Bij de FD Media Groep ben ik 15 jaar aandeelhouder geweest.’
Moeten we nog aan de weekfrequentie van Adformatie-print gaan tornen?
‘Is nog onderwerp van gesprek. Ik ga niet meteen tweewekelijks.’
Er is nog ruimte voor een weekblad voor media, marketing en reclame…
‘Ja, dat bewijs je nog elke week.’
Dit is toch best pittig nieuws…dat jij de Adformatie Groep overneemt…
‘Ja, dat denk ik ook…’
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!