De prijs moet voor mannen geen drempel meer zijn om te gaan smeren. Na drogisterijen Etos en Kruidvat is nu ook winkelketen HEMA met een goedkopere serie mannenverzorgingsproducten gekomen.
Het warenhuis duikt zelfs nog onder de prijs van de drogisterijen.
'Door onze eigen producten te ontwikkelen zijn wij in staat om kwalitatieve producten aan te bieden tegen een lagere prijs. De claims die wij op de verpakking zetten, zijn allemaal bewezen in testen, dus daarmee ook de effectiviteit van de producten', zegt een HEMA-woordvoerster tegen het ANP.
Een dagcrème bij de HEMA begint bij 2,95 euro, bij Kruidvat kost die 4,99 euro en bij Etos 5,99 euro. Het warenhuis biedt ook de laagste prijs voor anti-wallencrème. Verder bieden de winkels ook andere verzorgingsproducten voor de man aan, vaak maskers, speciale reinigingsproducten voor het gezicht en scrubs.
Net als de HEMA stelt ook Etos dat ze door eigen ontwikkeling en het gebruik van bestaande ingrediënten de kosten laag kunnen houden.
'Bovendien besteden wij niet zo veel marketingkosten aan onze mannenlijn', aldus de woordvoerder van Etos.
Dermatoloog Bing Thio van het Rotterdam Medisch Centrum Rotterdam (MCR) ziet overigens, volgens het ANP, geen grote verschillen tussen de dure en goedkopere merken.
Toch is niet iedereen er van overtuigd dat de nieuwe man massaal valt voor de smeerseltjes. De meeste mannen roepen nog steeds stoer dat ze jeuk krijgen als ze een dagcrème wordt aangeprezen.
'De parfumeriezaak is nu niet de plaats waar mannen even makkelijk naar binnen lopen voor een dagcrème', stelt brandmanager Anouk Reid van het cosmeticamerk La Mer.
Dat de belangstelling voor verzorging bij de man toeneemt, is evenwel geen issue meer. Uit de jongste cijfers van marktonderzoeksbureau ACNielsen blijkt dat de omzet in mannenverzorgingsproducten in 2004 met 3 miljoen euro is toegenomen ten opzichte van het jaar daarvoor.
Bij supermarkten, drogisterijen en parfumeriezaken steeg de verkoop van gezichtsverzorgende producten met ongeveer 38 procent. Het gaat dan om reinigingsproducten en vochtinbrengende crèmes.
Toch is het mannenaandeel op het totaal maar klein: 4,6 procent. De totale omzet van gezichtsverzorgende producten voor zowel vrouw als man was in 2004 280 miljoen euro, becijferde ACNielsen.
Het is opvallend dat de branche er vooralsnog niet in slaagt de man massaal aan de verzorgingsproducten te krijgen, terwijl alleen de man nog kan zorgen voor grote omzetstijgingen bij de cosmeticabedrijven.
Alle grote merken zijn inmiddels met producten voor mannen op de markt gekomen, met namen als Lancôme Homme, Clarins for Men, Shiseido for Men, Collistar Uomo, Clinique Skin Supplies for Men en Aramis Labseries. De sterkste merken zijn tot nu toe Nivea for Men, Biotherm en Cellmen, waarvan de laatste alleen verkijgbaar is bij schoonheidspecialisten.
Reid van La Mer denkt dat de parfumeriezaak niet de beste plaats is voor de mannenproducten. 'Die winkel is nog veel te vrouwelijk.'
Zij denkt eerder aan sportscholen en fitnesscentra om de man aan het smeren te krijgen.
Annet Schram van parfumerieketen Douglas spreekt van 'de traditionele verschillen tussen man en vrouw'. De man kiest een product om praktische redenen.
'Het moet resultaat hebben. Als dat zo is zijn ze ook erg merktrouw. Bij vrouwen speelt het gevoel bij een product veel meer mee. Een man moet je dus heel anders benaderen, hoe moeilijk ook. Het is net als bij de vrouw die bij de drogist ook niet zit te wachten op een man die haar uitlegt hoe een maandverband met vleugeltjes werkt.'
Volgens seksuoloog en psycholoog Liesbeth Woertman van de vakgroep klinische psychologie van de Universiteit Utrecht, ligt de oorzaak dat mannen niet willen smeren veel dieper: 'Zelfwaardering en het zelfbeeld van de man zijn veel minder sterk gekoppeld aan uiterlijk, in tegenstelling tot de vrouw. De man ontleent zijn zelfvertrouwen veel meer aan zijn kracht en carrière.'
Het duurt volgens haar zeker nog een generatie voordat mannen vallen voor deze cosmetica.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!