Hamburgerketen McDonald's neemt de eigen organisatie op de schop om de verkopen aan te jagen en de strijd met concurrenten als Burger King beter aan te kunnen. Het bedrijf kampt met stevige concurrentie op de Amerikaanse thuismarkt, terwijl de verkoop van Big Macs en Happy Meals ook onder druk staat door de groeiende vraag naar gezonder eten.
Opsplitsen
De topman van McDonald's, Steve Easterbrook, maakte maandag bekend het bedrijf op te splitsen in vier divisies, die zich elk met een specifiek soort markten bezighouden. McDonald's Nederland hoort voortaan bij het onderdeel voor markten waar wel stevige groei verwacht wordt.
Verkoop aan franchisers
Verder gaat het fastfoodconcern wereldwijd nog meer leunen op franchisers. McDonald's wil voor 2019 zeker 3500 eigen restaurants verkopen aan franchisenemers. En er wordt in de periode tot eind 2017 een reorganisatie doorgevoerd waarmee op jaarbasis 300 miljoen dollar (268 miljoen euro) aan kosten moeten worden bespaard.
Ook zei McDonald's maandag dat het dit jaar 8 tot 9 miljard dollar aan de aandeelhouders wil uitkeren, door middel van dividend en het terugkopen van eigen aandelen.
Kredietwaardigheid verlaagd
Beleggers waren niet heel erg onder de indruk van de plannen. Zij hadden eigenlijk gehoopt op meer ingrijpende maatregelen. Op de beurs in New York opende het aandeel McDonald's maandag ongeveer 1,3 procent in de min. Later in de handel liep het verlies wel behoorlijk terug.
Kredietbeoordelaar Standard & Poor's (S&P) verlaagde de kredietwaardigheid van McDonald's na de berichten van A naar A-.
(ANP/BLOOMBERG)
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!