Handelingsperspectief

Als bedrijven zich succesvol willen profileren met MVO of duurzaamheid moeten ze de consument handelingsperspectief bieden.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Vorige maand is de grootste collectieve order voor zonnepanelen ooit in Nederland gesloten. Meer dan 1000 particulieren hebben via een order voor zonnepanelen geplaatst. En zonder subsidie! Door de bundeling van krachten ontstaan schaalvoordelen en via allerlei netwerken werd het initiatief vooral online geplugd. Een enorme prestatie, een slim staaltje marketing, nee niet van één van de grotere energiebedrijven, maar van Urgenda en De Betere Wereld met Beau van Erven Doorns en Wubbo Ockels als ambassadeurs.

Het illustreert dat er enorme kansen voor duurzaamheid liggen, als je de consument maar handelingsperspectief biedt. Consumenten onderkennen immers het belang van duurzaamheid en willen daar graag aan bijdragen. Want daar voelen ze zich beter bij. Welvaart en materiële waarden maken, ondanks of misschien wel dankzij de crisis, plaats voor welzijn, immateriële waarden en zingeving. Consumenten zoeken producten die hen kunnen helpen die overgang te verwezenlijken. Ze willen handelingsperspectief. Bedrijven die dat kunnen bieden, worden beloond. Het succes van AH Puur & Eerlijk illustreert dat. Het maakt de keuze voor duurzaam gemakkelijk voor de consument. Niet voor niets zet Unilever daar met het onlangs geïntroduceerde ook op in. Het wil in omzet verdubbelen met de helft van de milieu-impact en meer dan een miljard mensen te helpen hun gezondheid en welzijn te verbeteren. Small actions, maar door het volume een big difference!

De sleutel voor het bieden van handelingsperspectief voor een duurzame levensstijl zit in twee factoren.
Het betekent allereerst dat hogere eisen worden gesteld aan innovatie. Dat heeft niet alleen betrekking op productontwikkeling zelf. Maar ook op systeeminnovaties, door bijvoorbeeld samenwerking in de keten of met NGO, of sociale innovaties die consumenten aanzetten tot gedragsverandering.
De tweede factor is alignment van MVO met het merk. Daarbij gaat het erom verder te kijken dan een vanuit een corporate perspectief opgelegde duurzaamheid voor het merk. Dat zijn vaak hygiënefactoren. Het gaat om brand engagement of maatschappelijke betekenis: vanuit de merkpositionering manieren vinden om consumenten in staat te stellen (empoweren in mooi Nederlands) duurzamer te leven en bij te dragen aan het oplossen van maatschappelijke thema’s.

Het bieden van handelingsperspectief is de manier om green washing te voorkomen en nog relevanter en sympathieker te worden voor de consument. Bedrijven die de sleutel daarvoor vinden, hebben de toekomst.

Reacties:

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Yow
Het is volgens Berenschot niet vreemd dat de uitvoering van energie- en klimaatdoelen in de regio nog beperkt van de grond komt. “Het opstellen van een regionale agenda is een complexe puzzel https://www.walgreenslistens.us/
Lees meer Lees minder
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie