Corporate Communication heeft als primaire taak om de sociale context (de buitenwereld) in de organisatie naar binnen te halen en er voor te zorgen dat de organisatie daar naar handelt. Zo stelde Van Riel in zijn betoog. De financiele sector heeft daar enorm in tekortgeschoten. Maar dat is meer een gevolg van het totale systeem, waar 'Greediness' bij alle partijen er voor heeft gezorgd dat het gegaan is zoals het gegaan is. En ja als de communicatieprofessional meer de spiegel had voorgehouden en had laten zien waar deze greediness toe leidt, dan zou het wellicht anders gelopen zijn. In ieder geval is het nu (lessons learned) zaak dat het gebeurt. En daar biedt de "Eerlijk over....."campagne van Aegon wel weer een mooi voorbeeld van.
Want de campgane wordt ondersteund door een breed cultuurtraject waarin de kanteling is gemaakt van het 'aandeelhoudersdenken' naar het 'klantdenken'. Customer focus, daar draait het om en het als een plicht zien om die consument op een voor hem of haar begrijpelijke manier aan te spreken en te eerlijk te informeren over de producten die worden aangeboden.
Mijn conclusie is dat er een 'ethisch reveil' gloort aan de horizon en dat lijkt me geen verkeerde ontwikkeling. Maar tegelijkertijd heb ik ook wel de vraag in hoeverre de communicatiestaven bij de grote financiele instituties daadwerkelijk er in zullen gaan slagen om dat waar te maken binnen hun organisaties. Hoe liggen de kansen?
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!