Nu het sterrenstof van de Oscar-uitreiking weer voor een klein jaar is neergedaald bekroop mij de vraag wie de prijswinnaars zouden kunnen zijn in een wat ruimer gedefinieerde competitie. Welke uitzonderlijke communicatieprestaties werden het afgelopen jaar geleverd? Een poging tot identificatie, mede mogelijk gemaakt door Martijn Winkler van Vertov - digital storytelling:
Beste acteur: Freddy Heineken zei in de jaren negentig: “Als je een groot bedrijf leidt - zoals Clinton Amerika - moet je eigenlijk eerst vier jaar toneelschool hebben gehad.” Het natuurtalent van nu dat zonder toneelschool tientallen miljoenen in vervoering weet te krijgen is de Daniel Day-Lewis van de politiek: Barack Hussein Obama, koning van de hoop en de Amerikaanse droom - “In no other country on earth is my story even possible”. Een voorbeeld van inspirerend leiderschap.
Beste actrice: Beatrix. Voor- en tegenstanders van de monarchie prijzen Hare Majesteit om haar waardige optreden dat zij ook onder zware omstandigheden altijd weet te handhaven. Een regeerperiode zonder communicatieve bloopers: koninklijk.
Beste mannelijke bijrol: Beppe Grillo, continu boos, praat niet met de Italiaanse pers, is zeer actief online, schreeuwt voortdurend volle pleinen toe en vergaart miljoenen stemmen met een anti-programma waarbij het programma van de trendsettende Tegenpartij nog een wonder van duidelijkheid lijkt. Vernieuwende communicatie.
Beste vrouwelijke bijrol: Marie-Christine Lombard. Deze voormalige CEO van TNT verliet haar werkgever onverwachts om niet lang daarna bij een concurrent aan de slag te gaan, ondanks een concurrentiebeding. TNT is woedend en spant een bodemprocedure aan, terwijl mevrouw Lombard de vermoorde onschuld met verve speelt: je zou haast denken dat ze het meent.
Beste regisseur: Nipt gewonnen van Herman van Rompuy: “Super” Mario Draghi, Europa’s financiële chef, die voorlopig de Euro overeind houdt: “We will do whatever it takes to save the Euro” bleek (vooralsnog) voldoende. En de markt #ixzz2M7EiiYh1" title="gelooft">gelooft hem terwijl de wereld eerder rekening hield met de ineenstorting van onze jonge wereldmunt. Veelzeggend met weinig publieke woorden.
Beste Camerawerk: CCTV. In een steeds digitaler wereld is de automatische camera in opkomst; in Nederland scoorden vooral de CCTV in Oosterhout en Eindhoven en wereldwijd maken de anti-(politie)fraudecamera’s in Russische auto’s indruk.
Beste Geluid: Voor het afgelopen jaar is er een duidelijke winnaar: goats screaming like humans.
Beste Film: Kony 2012. Meer dan 96 miljoen views op YouTube en 18 miljoen op Vimeo. Grootste viral video hit ooit. Doorbrak alle “regels” van viral video’s die er zijn: veel te lang (geen 3 maar 30 minuten lang!) en veel te serieus (geen grappen, geen seks). Maar wel controversieel, met volop kritiek over schimmigheid van de organisatie achter de film. De maker werd later naakt rennend op straat aangehouden.
Beste Aangepaste scenario: Het nieuwe logo van het Rijks museum dat een stormachtige discussie tussen taalpuristen enerzijds en designers anderzijds opleverde. Spraakmakend in ieder geval.
Beste Originele muziek: alle orginele muziek, maar dan digitaal. “At the beginning of the digital revolution it was common to say that digital was killing music,” said Edgar Berger, chief executive of the international arm of Sony Music Entertainment. Now, he added, it could be said “that digital is saving music.” Oude wijn blijft verkopen in nieuwe zakken.
Beste Originele Nummer: Alle nummers van Rinus.
Beste Documentaire: Interview Oprah met Lance Armstrong.
Beste Filmmontage: De hermontage van het interview van Lance Armstrong (door Mathijs Vlot).
Beste Visuele effecten: Felix Baumgartner die in de stratosfeer met een parachute uit luchtballon sprong, live wereldwijd op YouTube te zien. We geloofden echt allemaal dat dit een heroïeke actie was voor het grote goed, voor de wetenschap, en heus niet enkel een marketing stunt van Red Bull.
Beste Originele scenario: Het bombardement, film van Ate de Jong die eerder aankondigde “de formule voor succesfilms” te hebben uitgevonden. Zijn scenario leverde een film op die unaniem werd afgeknald door de critici, maar wel veel succes had bij publiek (Gouden Film). Wat is nou belangrijker, reputatie of cash?
Beste Korte Documentaire: Van 0 tot 100 tellen. Zo’n simpel concept en zo confronterend, onverwachte viral hit van Nederlandse kunstenaar Jeroen Wolf.
Beste Grime en haarstijl: Zonder baard geen koning.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!