Als één van Nederlands grootste magazine-merken heeft Libelle al jarenlang een vertrouwde plek veroverd in de levens van haar lezeressen door middel van haar magazine in print. Onlangs kwam Libelle met een eerste echte digitaal magazine waarin lezeressen het vertrouwde "printgevoel" in terugvinden, maar met veel meer mogelijkheden. Op deze manier bouwt Libelle aan duurzame groei van het merk, waarbij digitaal minstens zo impactvol zal zijn als het magazine.
Stijging van digitaal mediagebruik
In januari van dit jaar publiceerde GFK de resultaten van het jaarlijkse onderzoek ‘Trends in digitale media’. Dit onderzoek laat heel duidelijk de trends in het digitale medialandschap zien. Zo is te zien dat al bijna 4 op de 10 personen een magazine online leest. Opvallend is de stijging van de tijd die wordt besteed aan het digitaal lezen van magazines; in 5 jaar steeg het aantal leesminuten van 30 naar maar liefst 45 minuten. Momenteel maakt 21% van het totale aantal magazinelezers gebruik van een smartphone om een magazine via de site of app te bezoeken, 22% gebruikt hiervoor een laptop of pc en 17% van de lezers bekijkt een magazine op een tablet.
Door actief ontwikkelingen door te voeren op de online kanalen van Libelle, steeg het unieke merkbereik van het magazine in 2 jaar tijd met dik 10% naar 4 miljoen gebruikers per maand. 58% hiervan bestond uit Libelle gebruikers die het merk online bezochten. In 2018 was dit nog ‘slechts’ 48%. Een sterke groei in een paar jaar en goede motivator om meer innovaties door te voeren op digitaal gebied.
Favoriete leesmomenten
Het meest populaire moment om een magazine digitaal te lezen is in de ochtend, als onderdeel van het ochtendritueel. Het papieren tijdschrift kent een leespiek vanaf het einde van de middag tot begin van de avond: als moment ter ontspanning na een lange dag. Het verschil in leesmoment tussen de online en papieren versie is vooral zichtbaar van maandag tot en met vrijdag. In het weekend is het leesmoment van beide versies meer uitgespreid over de dag.
Weet wat vrouwen willen
Magazines geven de consument een unieke beleving; vol aansprekende verhalen, prachtig beeld en vormgegeven. Redacties weten als geen ander wat de lezer beweegt door de (jarenlange) vertrouwensrelatie die is opgebouwd. Zo weet Libelle met haar 85 jaar aan ervaring precies wat vrouwen willen lezen, horen zien én beleven. Daarom creëert Libelle crossmediale content en momenten waar iedere vrouw inspiratie uit haalt om het leven nóg leuker, mooier en gemakkelijker te maken.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!