De nieuwe kleren van het AKZO mannetje

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Akzo was een van de eerste bedrijven die na een lange periode van abstracte bedrijfslogo's koos voor een mens als logo. Een dappere stap met een mooi onderliggende verhaal. De man met de gestrekte armen was ontleend van een Griekse beeld, als ik het me goed herinner. De armen gestrekt, verbindend, beschermend, alomvattend-mooi was dat. Anderen volgden daarna, bijvoorbeeld de Rabobank met het mannetje op de kompasroos en Logeion met het mannetje uit typografische tekens, om maar twee willekeurige voorbeelden te noemen.

Maar Het Akzo mannetje was kennelijk aan revisie toe. Het nieuwe logo is een voortzetting van het oude logo met een ‘twist’.En of die ‘twist’ het geheel nu sterker maakt is voor mij maar de vraag. De heldere lijnen van het mannetje zijn een stuk barokker geworden en de uistraling wat krachtig menselijker. Maar daardoor ook weer wat complexer, en zeker lastiger in het dagelijks gebruik.
De toevoeging tomorrow’s answers today vind ik wel een mooi gevonden pay-of voor een bedrijf dat het van zijn innovatieve kracht moet hebben.

Voor de liefhebber: op de staat een uitleg over de gehele operatie.

Stijldeskundigen laat eens horen wat jullie mening is!

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie