Burger King is aangeklaagd door rockband Slipknot. De interactieve marketingcampagne CoqRoq zou namelijk een exacte kopie zijn van de act van deze heavy metal rockband.
De muzikanten van Slipknot dragen, net als de kipartiesten van CoqRoq, enge maskers voor meer impact. Daarnaast lijkt CogRoq's muziek ook erg op die van Slipknot. De advocaat van Slipknot zegt nu dat het Slipknot-imago, hun merkidentiteit, niet zomaar kan worden gekopieerd voor commerciële doeleinden, en heeft de fastfoodketen aangeklaagd.
Het bureau dat de campagne heeft ontwikkeld, Crispin Porter, ontving al op 4 augustus een brief waarin de rockband eiste dat de campagne zou worden stopgezet.
Burger King reageert op zijn beurt met een rechtszaak om een rechter te laten bepalen dat Slipknot's rechten niet worden geschonden. Volgens BK's advocaten verschilt Coqroq zeker wel van Slipknot, alleen dragen ze ook maskers en spelen ze heavy metal muziek. Andere bands dragen ook maskers of make-up, zoals de bekende bands KISS, shockrocker Marilyn Manson en Gwar (kent u ze nog?), maar ook Mudvayne, Mushroomhead, Los Straightjackets, the Insane Clown Posse en the Spits. (Shockrockbands doen het op de een of andere manier goed in de VS, hier kijkt men er iets nuchterder tegenaan.)
Maar Slipknot zegt dat drie van de maskers van Coqroq exact hetzelfde zijn als die van Slipknot: een gasmasker, een kabukimasker en een masker met dreadlocks. Toeval?
Crispin Porter schijnt in september 2004 de platenmaatschappij van Slipknot te hebben benaderd met de vraag of de band in een reclamecommercial van Burger King wilde spelen. De band zou het goed doen bij een jonge doelgroep, zo meende het reclamebureau.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!