De Nederlandse Anita Elberse (39) gooit de laatste jaren hoge ogen met haar onderzoek naar de sport-, muziek- en entertainmentindustrie aan de meest prestigieuze universiteit ter wereld, Harvard Business School. Tijdschrift voor Marketing interviewde haar in de zomer van 2012.
Elberse houdt van een onconventionele aanpak in haar onderzoek. Zo is ze vaak op bezoek bij filmstudio’s en op trainingsvelden: ‘Ik kijk dan echt mee met beslissingen die worden genomen. Ik bedoel, ik kan wel comfortabel in mijn kantoor gaan zitten, en bedenken hoe het allemaal gaat – bijvoorbeeld bedenken wat een Hollywood-ceo bezielt om 250 miljoen dollar te spenderen aan een film als John Carter, wat een grote flop is geworden. Maar volgens mij wordt onderzoek beter als ik écht weet wat er gebeurt. Ik kan een beter econometrisch model ontwikkelen op het moment dat ik weet welke informatie een ceo tot zijn beschikking heeft en hoe hij die informatie interpreteert. Daar komen de beste ideeën voor nieuw onderzoek uit.’
Lees hier het hele artikel (pdf)
Auteur en fotografie: Stijn Hustinx
In het kader van ons 50-jarig jubileum herpubliceren we komende maanden dagelijks artikelen uit de oude doos. Bekijk ze allemaal in het jubileum-channel.