Op Business Week online vorige week een onderhoudend verhaal over zakenman Darren Lennard (werkzaam bij investeringsbank Dresdner Kleinwort Wasserstein), die langzaam in een zombie veranderde na aanschaf van zijn BlackBerry, en het ding uit frustratie uiteindelijk stukgooide op de grond.
Gelukkig had zijn baas dezelfde problemen en zocht naar oplossingen om interne e-mail te omzeilen, wat ook lukte?want jongeren gebruiken immers allang geen Outlook meer sinds ze de mogelijkheden van msn-en hebben ontdekt.
Het verhaal behandelt de enorme hoeveelheid spam, onnodige memo's en agendapunten die dagelijks in de inboxen van werknemers belanden, en alle manieren die er zijn om ook zonder e-mail een productief kantoorleven te leiden, zoals prive-wiki's (uitleg), interne blogs, instant messaging, RSS en Microsoft's SharePoint, waar werknemers projectmatige websites kunnen creëren.
Steeds meer bedrijven verkiezen tegenwoordig zo'n virtuele werkomgeving boven e-mail, in ieder geval voor de interne communicatie. Walt Disney, Eastman Kodak, Yahoo! en het Amerikaanse leger hebben al dergelijke software aangeschaft. Microsoftwerknemers msn-en natuurlijk allang met elkaar. Werknemers hebben toch geen tijd meer om een berg e-mail te lezen, helemaal niet als ze dagelijks ook nog eens een blog moeten bijhouden?
Het is veel makkelijker en efficienter om je memo's te chatten naar iemand die zichtbaar online is en je bericht direct zal lezen.
En met elkaar brainstormen op een wikipagina levert sneller iets op dan een groep mensen een attachment mailen en wachten op hun antwoord, om vervolgens die antwoorden weer te bundelen in een nieuwe mail.
Deskundigen denken dat in de nabije toekomst e-mail intern alleen nog zal worden ingezet als een instrument voor bevestigingen en reminders, of voor 1-op-1 communicatie. Maar de cc-tjes en bcc-tjes zullen volgens hen snel tot het verleden gaan behoren.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!