Het kan niet langs je heen gegaan zijn. Pokémon is weer helemaal terug van weggeweest. Met de lancering van de nieuwe app Pokémon Go gebeurt het onvoorstelbare: het mobiliseert gamers en niet-gamers om de straten op te gaan, met de telefoon in de hand op zoek te gaan naar Pokémon in de buurt, in parkjes en straten.
Genoeg is er ook al gezegd en geschreven over deze heuse ren-Ash-ance, van het speelplezier tot de gevaren. Maar wat moeten wij als social bureau, en jij als klant, met deze pok(k)ebeesten?
Niet nieuw, wel anders
Voor we vooruit kijken, eerst even een kleine terugblik. Deze Pokémania op een globale schaal is natuurlijk niet nieuw. Sinds 1996 zijn er meer dan 300 miljard spellen van de Nintendo-games verkocht. En wie kan de Pokémon-kaarten vergeten? Dan spreken we nog niet over de televisieseries, de bioscoopfilms en de merchandise. Toch is Pokémon Go anders. De mobile game gebruikt augmented reality en GPS op een innovatieve manier, waardoor gebruikers naar buiten moeten gaan om in de echte wereld Pokémon te vangen. Dit unieke karakter en de zichtbaarheid van het fenomeen op straat heeft ervoor gezorgd dat niemand meer kan ontkomen aan de hype.
Bigger than Tinder
Pokémon Go is momenteel al groter dan Tinder en staat op het punt Twitter in te halen. Men brengt meer tijd in de Pokémon Go-app door dan op Facebook of Instagram. Over doelgroepen is nog weinig bekend, maar het is nu al duidelijk dat Pokémon geen kinderspel meer is. Wel staat het nog in de kinderschoenen, en is het zeer interessant om na te denken over wat de toekomst voor het spel, maar ook voor ons gaat brengen.
Concurreren met Facebook?
Alhoewel het sociale aspect al zeker aanwezig is in Pokémon Go (je sluit je aan bij een team, je kan strijden tegen andere spelers en binnenkort zelfs Pokémon met elkaar ruilen) is het interessant om te denken over wat er zou gebeuren als Pokémon Go een sociaal platform op zich zou worden. Wat als het gaat concurreren met Facebook en Snapchat? Wat als je binnen de augmented reality-wereld je nieuwsupdates haalt bij een Pokécenter, of in je team kan kijken wat je vrienden doen? Als je selfies kan maken tijdens het Pokéjagen?
Snapchatfilter
Waarschijnlijker is een koppeling tussen de game en de sociale platformen. De memes en gifs vliegen je nu al om de oren, maar stel je eens voor hoe groot de buzz zou worden als je een Snapchatfilter over je pas gevangen Pikachu kan gooien? Als je kan delen hoe ver je hebt gelopen tijdens het zoeken naar Pokémon? Wij voorspellen een nieuwe versie van het PBP: Pokémon Body Plan!
Coca Colax
En wat als Pokémon Go een volwaardig sociaal platform is geworden? Hoe kunnen wij daar dan als bureau op inspringen, en wat zijn de mogelijkheden voor jouw merk? Laten we beginnen met groots denken: een branded Pokémon! Ontworpen voor en door jouw merk, waar de hele wereld actief op zoek naar gaat. Coca Colax anyone?
PokéArena
Wat geloofwaardiger en realiseerbaarder is een eigen Pokétoernooi of –gym. Wij zien een wereldkampioenschap in de Amsterdam PokéArenA wel zitten!
Gym bouwen
Op Facebook kun je bedrijfspagina’s aanmaken, op Snapchat kun je als merk gevolgd worden. Hoe gaat dat straks in zijn werk met Pokémon Go? Waarschijnlijk kun je als merk je eigen Gym gaan bouwen, of een andere ontmoetingsplek waar spelers elkaar kunnen treffen. Of meld je locatie aan voor een Pokéstop, zodat gebruikers naar je toe komen!
De mogelijkheden zijn eindeloos, en wij kunnen niet wachten wat de Pokétoekomst ons brengt.
Bart Delwig is Digital Content Producer bij Social Inc.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!