Easyjet introduceert Sneller aan Boord. Een nieuwe service waarmee je gegarandeerd als een van de eerste passagiers aan boord mag gaan. Tegen betaling van ? 3,75 tot ? 11,25 word je als eerste door de gate gelaten. Een verrassende keuze voor een bedrijf met 'easiness' in haar DNA.
Easyjet is niet heel uitgebreid over de service. De dienst is niet op alle vliegvelden beschikbaar en de prijs hangt af van de route. Ook wordt er vermeld dat "u dus de grootste kans heeft om als eerste aan boord te zijn en een zitplaats te kunnen kiezen". 'Grootste kans' is volgens mij wel wat anders dan 'gegarandeerd'.
Toen Easyjet in 1995 het levenslicht zag werden een groot aantal conventies in de luchtvaart doorbroken. De prijzen van de low-cost carrier vielen een stuk lager uit dat die van de gevestigde orde doordat het bedrijf kosten wist te besparen. Geen gratis maaltijden, geen contracten met reisagenten en de klant wordt naar het goedkoopste distributiekanaal gestuurd. Ook bestaat er bij Easyjet geen verschil in klassen en krijg je geen stoelnummer toegewezen.
Het instappen gebeurde tot voor kort dus op volgorde van inchecken. Hoe vroeger je incheckt hoe eerder je dus het vliegtuig in kan en hoe meer keuze er is aan zitplaatsen. Wel worden er uitzonderingen gemaakt voor passagiers met jonge kinderen en hulpbehoevende mensen.
Vanwege dit laatste zie ik nog wel wat haken en ogen. Wat als iedereen de nieuwe service boekt? Zou er een maximaal aantal Sneller aan boord services per vlucht beschikbaar zijn? Stel dat je op een vlucht zit met alle leden van de plaatselijke seniorensociëteit of een uitje van Wij jonge ouders, dan zijn de plekjes bij het raam toch mooi bezet als jij als 'net niet eerste' het vliegtuig instapt?
U mag het zeggen, top of flop?
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!