Bedrijven stelden alles in het werk om hun naam op internet veilig te stellen en domeinkrakers van het lijf te houden. Nu moet Shell er opeens aan geloven.
Een Britse legerveteraan heeft de domeinnaam royaldutchshellplc.com ingepikt. Royal Dutch Shell is de naam waaronder het Nederlands-Britse olieconcern in de loop van dit jaar verder gaat. De Nederlandse en de Britse tak van het concern worden dan samengevoegd.
De actie van de nu 88-jarige Alfred Donovan is volgens een woordvoerder van Shell een uitvloeisel van een zakelijk geschil. In de jaren negentig voerde de Brit voor Shell in Groot-Brittannië een promotiecampagne uit en nu meent hij dat hij daar te weinig geld voor heeft gekregen. Shell zegt op zijn beurt dat het zijn verplichtingen is nagekomen.
De sympathie van Donovan voor Shell is er sindsdien niet groter op geworden. Internetadres www.royaldutchshellplc.com bevat een grote hoeveelheid artikelen over het olieconcern en vooral de problemen waarmee Shell de afgelopen tijd te maken heeft gehad.
Zo wordt de kwestie rond de olie- en gasreserves van Shell breed uitgemeten.
De oliemaatschappij besloot in oktober Koninklijke Olie en het Britse Shell Transport & Trading samen te voegen tot één onderneming. Kort nadat de fusie was aangekondigd bleek dat de domeinnaam www.royaldutchshellplc.com al was geclaimd.
In een poging de domeinnaam alsnog in bezit te krijgen is Shell nu een zaak begonnen bij de World Intellectual Property Organization, een organisatie in Genève die in dit soort kwesties als arbiter optreedt.
Inhoudelijk wil de woordvoerder van Shell niets over de zaak kwijt. Wel blijkt www.royaldutchshellplc.com niet de enige domeinnaam die Donovan heeft geclaimd. 'Hij schijnt er nog een paar te hebben', aldus de zegsman.
In een vraaggesprek met The Wall Street Journal laat Donovan zelf weten dat hij niet uit is op geld. Het gaat er hem alleen om zoveel mogelijk mensen naar zijn site te lokken. Dat Shell de afgelopen tijd zo slecht in het nieuws is geweest, is niet zijn schuld, zegt hij.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!