De Nederlandse thuiswinkelmarkt is in 2004 gestegen naar EUR 2,84 miljard, een stijging van 13,5% ten opzichte van het jaar daarvoor.
Nederland is daarmee het vierde Europese land qua thuiswinkelomzet, na Groot-Brittannië, Duitsland en Frankrijk. In Europa werd in 2004 voor EUR 67,7 miljard euro in de thuiswinkel sector omgezet, een stijging van 0,4% ten opzicht van 2003.
Per hoofd van de Nederlandse bevolking werd in 2004 voor gemiddeld EUR 174 aan producten en diensten via internet, catalogi, televisie, post, telefoon, enz. gekocht Dit is EUR 20 meer dan in 2003. Dat meldt Thuiswinkel.org.
De omzetstijging in de thuiswinkelbranche in 2004 is met ruim 13,5% (tegen 13,8% in 2003) nog altijd opvallend te noemen. In 2004 daalde de omzet in de reguliere detailhandel met 2,1% (tegen -2% in 2003). Het aandeel van de totale thuiswinkelbranche in 2004 ten opzichte van de totale Nederlandse detailhandelsomzet bedraagt inmiddels 3,6% (3,1% in 2003). Het aandeel van de non-food thuiswinkel branche ten opzichte van de non-food retail bedraagt nu 4,3% (4,0 % in 2003).
De cijfers voor verkopen op afstand, waarin alle verkoopkanalen gemeten zijn, maken onderdeel uit van de Thuiswinkel Markt Monitor en zijn tot stand gekomen in samenwerking met Blauw Research en mede gebaseerd op cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek. De meer dan 200 leden van de branchevereniging Thuiswinkel.org vertegenwoordigen zo'n 70% van de totale Nederlandse thuiswinkel markt.
Omzetontwikkeling thuiswinkelbranche in miljarden euro's per jaar
1998: EUR 1,01
1999: EUR 1,23
2000: EUR 1,52
2001: EUR 1,84
2002: EUR 2,20
2003: EUR 2,50
2004: EUR 2,84
De forse stijging van de omzet van Nederlandse thuiswinkelbedrijven is te danken aan de sterke groei van consumentenbestedingen op internet. In 2004 stegen de aankopen via internet als bestel- en verkoopkanaal naar EUR 1,68 miljard, een stijging van 36% ten opzichte van 2003. Ook nieuwe toetreders tot de markt, variërend van traditionele detailhandel tot financiële dienstverleners, dragen bij aan de snelgroeiende omzetstijging.
Wijnand Jongen, directeur Thuiswinkel.org: 'De omzetgroei betekent dat de inhaalslag voor Nederland op Europees niveau zich voortzet. Nederland bezet nu een stevige vierde plaats op de Europese ladder van omzetcijfers. Tegelijkertijd zien we dat consumenten bewust kiezen voor internet als nieuw bestel- en koopkanaal. Het vertrouwen in kopen op afstand blijft verder toenemen, niet in de laatste plaats te danken is aan de groeiende bekendheid van het consumenten keurmerk Thuiswinkel Waarborg.'
Omzetontwikkeling Europese thuiswinkel branche in miljarden euro's per jaar:
1974: EUR 13,5
1980: EUR 21,3
1990: EUR 33,5
1995: EUR 43,5
2000: EUR 50,5
2001: EUR 58,3
2002: EUR 61,8
2003: EUR 64,4
2004: EUR 67,7
Bron: Thuiswinkel.org/EMOTA (European Distance Selling Trade Association)
Omzetontwikkeling Europese thuiswinkel branche in 2004 in miljarden euro':
Engeland: EUR 22,7
Duitsland: EUR 20,3
Frankrijk: EUR 11,9
Nederland: EUR 2,84
Zwitserland: EUR 1,52
Oostenrijk: EUR 1,20
Zweden: EUR 1,03
Spanje: EUR 0,87
Noorwegen: EUR 0,85
Italië: EUR 0,85
Finland: EUR 0,74
België: EUR 0,65
Denemarken: EUR 0,64
Rusland: EUR 0,58
Tjechië: EUR 0,44
Hongarije: EUR 0,17
Slowakije: EUR 0,15
Ierland: EUR 0,11
Griekenland: EUR 0,10
Bron: Thuiswinkel.org/EMOTA (European Distance Selling Trade Association
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!