Kayak.com, ‘number one travel tool’, wees TBWA vorige week na een pitch aan om een campagne te ontwikkelen op Europees niveau. De opdracht behelst zowel strategie als creatie.
De pitch werd begeleid door het Spaanse Grupo Consultores (Madrid). TBWA Amsterdam nam het in ‘de finale’ op tegen twee Duitse bureaus: VCCP en Scholz & Friends, aldus Robert Birge, Kayaks global chief marketing officer. Daarnaast melden bronnen dat het mediabudget circa 20 miljoen euro zal bedragen. Dat account blijft bij ZenithOptimedia in Londen.
Kayak.com werkte voorheen op projectbasis met bureaus als Heimat in Duitsland, en adverteerde eerder in Duistland, Frankrijk, Spanje, Engeland en Italië. Het Europese hoofdkantoor zit in Zürich en Stephanie Retcho leidt de marketingkoers.
TBWA-voorman Simon Neefjes zegt dat het een belangrijke win voor het bureau is. ‘Normaalgesproken zijn dit soort klanten weggelegd voor bureaus als Wieden+Kennedy. Kayak.com is een prachtig merk, nummer één in de Verenigde Staten. Het combineert de beste technologie met een duidelijk focus en een grote liefde voor creatief werk.’
In Amerika maakt het bureau Barton F. Graf 9000 uit New York behoorlijk absurde commercials voor de reisvergelijkingssite. Zullen we hier iets van die stijl terugzien?
‘We mogen nog geen uitspraken doen over het werk, dat komend jaar te zien zal zijn, of in welke landen we gaan adverteren. Maar het moge duidelijk zijn dat we na het verlies van KPN heel erg blij zijn.’
Onlangs nog trok Barton F. Graf 9000 ‘the greatest creative directors in the world’ Ian Reichenthal en Scott Vitrone aan.
Het trio maakte in een eerder leven, bij TBWA\Chiat NY, deze kraker:
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!