De bekendheid van digitale TV is in Nederland inmiddels behoorlijk hoog: 4 op de 5 mensen heeft er weleens van gehoord.
Ruim de helft (55 procent) weet eigenschappen of voordelen van digitale TV te noemen, een krappe helft kent deze echter niet.
Dit blijkt uit de Digitale Media Monitor van Interview-NSS, die in mei 1000 consumenten ondervroeg over internet, telefonie en digitale TV en een combinatie van deze diensten (triple play).
Van de genoemde voordelen wordt een hogere beeldkwaliteit het meest genoemd (37 procent), gevolgd door extra zenders (25 procent) en hogere geluidskwaliteit (17 procent).
De interesse in digitale TV is nog niet overweldigend: één op de drie van de ondervraagden geeft aan enige mate van interesse in digitale TV te hebben.
Uit het onderzoek blijkt dat de eigenschappen van digitale TV nog niet geassocieerd worden met nieuwe gebruiksmogelijkheden, terwijl daar volgens experts juist de USP's liggen van digitale TV. De huidige vorm van digitale TV biedt overigens ook nog maar zeer weinig interactiviteit zoals uitgesteld kijken ('time shifting') door programma's op de harde schrijf op te slaan.
Redenen waarom men interesse heeft in digitale TV (ruim een derde van de ondervraagden) zijn de betere beeldkwaliteit (43 procent), een groter zenderaanbod (36 procent), betere geluidskwaliteit (21 procent), het filmaanbod (21 procent) en draadloos (17 procent). Voetbal wordt in slechts 9 procent van de gevallen genoemd als reden. Opmerkelijk laag scoren pay-per-view mogelijkheden (5 procent) en specifiek betaalkanalen (2 procent).
Op een hoger abstractieniveau kan gesteld worden dat contentgerelateerde argumenten als hoogste scoren (samen 82 procent van alle antwoorden), daarna de hogere beeld- en geluidskwaliteit (samen 67 procent) en als derde de specifieke functionaliteit van digitale TV zoals interactiviteit, de electronische programmagids en pay-per-view (39 procent van alle antwoorden). Digitale TV blijkt overigens met name een mannending: vrouwen en personen boven de 65 jaar hebben vaker geen interesse.
Redenen waarom men niet in digitale TV is geïnteresseerd (ruim de helft van de ondervraagden) zijn dat men te weinig TV kijkt (23 procent), men tevreden is met het huidige aanbod en geen behoefte heeft aan iets anders (16 procent) en de kosten (15 procent).
De aanbieders die men het meest associeert met digitale TV zijn
KPN (27 procent), UPC (23 procent) en Digitenne (19 procent). Bijna de helft (42 procent) kan echter (nog) geen aanbieder noemen.
Internet bellen heeft nog een zeer beperkte penetratie. Van alle ondervraagden geeft 2 procent aan weleens via Skype te bellen.
Het concept van triple play is al redelijk bekend; na uitleg kan bijna de helft van de ondervraagden een aanbieder noemen die zowel internet, vaste telefonie en digitale TV aanbiedt. KPN, Scarlet, UPC en Versatel worden hierbij het meest genoemd. 4 procent neemt al meerdere diensten af bij één aanbieder, waarbij de combinatie van internet en vaste telefonie als meeste genoemd werd.
Zoals bij digitale TV is de interesse in triple play nog niet bijster hoog: één derde heeft interesse om twee of meer diensten bij één aanbieder af te nemen. Lagere kosten worden als belangrijkste argument genoemd, gevolgd door het gemak van één aanbieder.
Mensen met interesse in triple play hebben een lichte voorkeur voor de kabel ten opzichte van ADSL (31 procent vs. 21 procent) maar de grootse groep heeft geen voorkeur voor een bepaalde infrastructuur (37 procent).
Ook Trendbox deed onlangs onderzoek naar de beleving van triple play bij consumenten.
Bij Interview-NSS scoort KPN het hoogst als triple play aanbieder met de meeste voorkeur, echter het merendeel van de geïnteresseerden heeft nog geen voorkeur voor een specifieke aanbieder. Het bedrag dat deze groep bereid is te betalen voor triple play is 47 euro per maand, voor mensen met kabel of ADSL is dit bedrag 51 euro. Een snelle rekensom leert dat mensen verwachten met triple play fors te kunnen besparen op de kosten die men nu betaalt voor internet, vaste telefonie en kabel TV.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!