Hinderbeleving

Trillingshinder. Mensen die in de buurt van een spoorlijn wonen weten er alles van. Met name bij het werken aan het spoor kan de hinder ver over de pijngrens gaan. Tegelijkertijd blijken er grote verschillen te zijn tussen de beleving en het al of niet werkelijk ondervinden van hinder. Hoe zit dat eigenlijk?

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Een uiterst relevante vraag voor de mensen achter infrastructurele projecten. Hinder die de spuigaten uitloopt kan grote impact hebben op de uitvoering: het tijdelijk stopzetten van het werk, het niet s'avonds of s'nachts mogen werken (terwijl er juist dan geen of weinig treinen rijden en het spoorverkeer niet gehinderd wordt), het moeten nemen van maatregelen om de hinder te verminderen.

Pieter Jan Stallen is hoogleraar van de Faculteit der Sociale Wetenschappen, van de Universiteit Leiden met een grote belangstelling voor hinderbeleving. Zijn in 2001 ging over de beleving van geluidshinder. Het gevoel invloed te kunnen hebben is een belangrijke factor bij het ontstaan van stress of frustratie. Ben je speelbal, ontbreekt het gevoel van de mogelijkheid om invloed te kunnen uitoefenen? Dan is de hinderbeleving er eerder en ook groter.

Dat principe geldt dus ook voor andere soorten van hinder zoals trillingen of bromtonen. En waar de ingenieurs van infrastructurele projecten zich vooral richtten op meetrapporten en grafieken, blijkt nu dat de focus op het proces en het betrekken van de omgeving een belangrijke factor is om de hinderbeleving te verminderen. Voor de geinteresseerden is er een uitgebreid rapport verschenen: Trillingshinder door exploitatie van railinfrastructuur, gratis te downladen van de

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie