De marketing brigade van KLM heeft wat nieuws bedacht. Meet and Seat. Oftewel “Kies zelf naast wie je zit met behulp van je Facebook en Linkedin accounts.”
En dat idee promoten ze met een mooie, cleane, geestige campagne vol sterrenpracht aan de strakblauwe hemel. Ruud Gullit, Yfke sturm, Armin van Buuren, Wubbo Ockels en Jeroen Krabbe, ze doen allemaal mee. Het mag wat kosten.
Geen vuiltje aan de lucht zou je zeggen.
De campagne legt echter haarfijn uit, wat er niet klopt aan “Meet and Seat”.
In de commercials zien we onze sterren vol walging en afkeer langs hun trouwe fans en ander gewoon volk zappen, ordinaire onaanraakbaren zoals u en ik.
Nee, Ruud Gullit wil niet naast die dikke van de Plus zitten, of die lelijke hork met een toeter, of een nare fan die een handtekening wil.
Ruud kiest gewoon een minimaal even gave bekende Nederlander om naast te zitten. En ook Yfke en Armin willen helemaal niet naast een melaatse middenwoningbewoner in het vliegtuig!
“Opdonderen ongave, niet bekende Nederlander!”
Nou hoor ik de jongens en meisjes van KLM zeggen… Hohoho, mijnheertje. Dit is een hyperbool! Een stukje humor! Extrapolatie, moet kunnen! En dat begrijp ik ook wel.
Maar ik ben bang dat Meet and Seat ook in het echte leven zo gaat werken. De gave en rijke succesmensen kiezen toch de hippe mooie winnaars. En andersom. Leuk natuurlijk voor de perfecten van deze wereld. Maar het laat de dikke, lelijke facebooklozen, de sociaal gehandicapten, de voetgeurenden en zij die langer zijn dan 1.90 meter, stinkend bij elkaar in een hopeloos achterbuurtje van de 767 dreamliner.
Ik vind KLM een prachtbedrijf, en de crew van @klm erg sympathiek. Ook waardeer ik hun constante initiatieven om sociale media en het echte leven dichter bij elkaar te brengen in hun eigen bedrijfsvoering. Maar Meet and Seat? Nee dat gaat niet vliegen.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!