Even iets dieper in op Blogresearch

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Stephan Fellinger, Marco Derksen en Evert Webers (directeur RM Interactive ) stuurden een persbericht over , een nieuwe marktonderzoekmethode via weblogs. Inmiddels is er al uitgebreid over geschreven op onder andere (van Derksen), maar dat weerhoudt mij er niet van om er ook wat aandacht aan te besteden.

Ik vroeg Stephan wat hij nu precies gaat doen, en mailde Fred Schipper van marktonderzoeksbureau om een reactie. Schipper is in eerste instantie positief, maar heeft ook wat bedenkingen.

Blogresearch gebruikt weblogs als marktonderzoeksinstrument. Weblogs zijn volgens de drie initiatiefnemers een afspiegeling van de veranderende maatschappij: 'De Nederlander wordt mondiger, eist transparantie, wil dat er geluisterd wordt naar hem of haar en vindt dat bedrijven en in-stellingen zich kwetsbaarder moeten opstellen. Al deze ontwikkelingen sluiten perfect aan bij de eigenschappen van weblogs. Weblogs vormen daarom een uitstekende informatiebron, over de veranderende consument.'

EE: Wat kan ik nu concreet verwachten?
SF: 'We kunnen producten en diensten testen op weblogs en bekijken hoe het mondige blogpubliek daarop reageert. Er bestaan ook mogelijkheden om zelfs speciale weblogs op te zetten voor onderzoek en we kunnen combinaties maken met online vragenlijsten. Verder kunnen we advies geven welke weblogs je in kan zetten in de Nederlandse Blogosfeer en we kunnen bestaande weblogs scannen en monitoren. Wij zien Blogresearch als een aanvulling op de al bestaande internet vragenlijsten.'

Op de vraag wat nu de methodiek wordt, antwoordt Marco Derksen op Marketingfacts: 'Er is niet een universele methodiek en wij pretenderen nu ook zeker nog niet de beste methodiek te hebben om onderzoek te doen via en op weblogs. Wel hebben we een aantal onderzoekconcepten die we de komende periode in de markt zullen gaan testen. Onderzoek op en via weblogs is vooralsnog kwalitatief en aanvullend op bestaande methodieken, maar zal in bepaalde omstandigheden (bijv. ontwikkelingsfase van product) voordelen bieden tov andere methodieken.'

EE: Is deze vorm van marktonderzoek te vergelijken met de focusgroepen van de traditionele marktonderzoekbureaus?
SF: 'Niet echt, wij denken dat dit soort marktonderzoek veel meer op continu basis zal gaan plaatsvinden ipv incidenteel. Dit soort onderzoek is als het ware ook een mentaliteitsverhaal, niet een paar keer per jaar onderzoeken, maar nadenken hoe je onderzoek een plek kan geven in je marketingmix. Daarnaast hebben wij natuurlijk de voordelen dat we gebruik kunnen maken van de voordelen die het internet in het algemeen te beiden heeft.Overigens denken wij niet in vervanging van, maar in aanvulling op traditioneel marktonderzoek.'

EE: Heb je al opdrachtgevers?
SF: 'We hebben al test gedraaid met een opdrachtgever (die anoniem wil
blijven) waarbij we in een besloten omgeving werken en we hebben de afgelopen dagen gemerkt dat meer bedrijven zeer geinteresseerd zijn.'

Fred Schipper, partner bij marktonderzoeksbureau Trendbox, heeft een tweeledige reactie: 'Natuurlijk is dit een leuk en slim plan. Immers: de blog is hot. Je kunt zonder het stellen van vragen en het scannen van de blog toch tot onderzoeks-inzichten komen. Je kunt gericht naar doelgroepen zoeken, en je kunt als onderzoeker of als opdrachtgever via je eigen gecontroleerde weblog aan je onderzoeksresultaten komen.

Helemaal prima: het is wederom de stand der techniek die de ontwikkeling van een onderzoekstool faciliteert. Ook vind ik het realistisch dat er door 1 van de initiatiefnemers al op voorhand wordt gemeld dat eea nog in de ontwikkelingsfase verkeert, en dat het er nu vooral om gaat te leren wat de do's en don'ts zullen zijn.'

Maar ook: 'Natuurlijk is dit een beetje gebakken lucht. De blog mag dan wel hot zijn, echt nieuw is het allemaal niet. Forums, diaries: zelfs het scannen ervan is een activiteit die al meerdere jaren (ja, zelfs al eind jaren negentig) op grotere schaal commercieel werd toegepast. Onderzoekers houden zich al langer bezig met het scannen van dergelijke forums en software ontwikkelaars (bv Itracks) doen dat ook al tijden. In die zin komt dit dus meer als hip dan als vernieuwend over. En het is ook lastig om met representatieve gegevens te komen, ook al is dit een kwalitatief instrument.

Ik vermoed, in tegenstelling tot de , dat het gebruik van blogs namelijk helemaal niet hoger ligt dan het gemeten percentage van rond de 20 procent. En bovendien gaat het dan om gemiddeld 20 procent van 75 procent (want zoveel internetters hebben we in Nederland ongeveer). Dus bereik je in het zonnigste scenario zo'n 1 op de 7 Nederlanders. Als dat precies de doelgroep is: prima. Maar in de praktijk is dat natuurlijk zelden het geval.

Tenslotte, maar dat heeft weinig te maken met blogresearch in het algemeen, zie ik hier vooral een verdere knieval van marktonderzoekers voor de positie van marktonderzoek in. Het moet goedkoper, sneller, minder aandacht voor representativiteit, gemakkelijker in te zetten, flitsender. Snelle inzichten gaat dit ongetwijfeld opleveren. Maar de waarde ervan zal vluchtig zijn. Voor het geval dat iemand daar nog gevoelig voor is...'

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie