Verrassend nieuws uit de uitgeverswereld. Het management van Sanoma heeft dinsdag het vertrouwen opgezegd in Pim de Wit.
De algemeen directeur van Sanoma Uitgevers in Hoofddorp is vanaf woensdag geschorst en wordt per 1november uit zijn functie ontheven, meldt het ANP vanavond.
Een verschil van mening tussen De Wit en het management ligt aan de breuk ten grondslag, aldus de uitgever. De Wit is het er niet mee eens en gaat zijn ontslag aanvechten, zo liet hij dinsdag via zijn advocaat weten. Hij wil geen commentaar geven op de ontstane situatie.
Sanoma Uitgevers is onderdeel van Sanoma Magazines, een divisie van het Finse mediaconcern Sanoma WSOY. Sanoma Uitgevers ontstond in 2001 toen de tijdschriftengroep van VNU werd overgenomen. De Wit werkte sinds 1996 bij de VNU Tijdschriftengroep, vanaf 2001 was hij eindverantwoordelijk voor Sanoma Uitgevers.
De Wit wordt vanaf woensdag tijdelijk vervangen door Christina von Wackerbath (50). Zij is directeur van Sanoma Magazines België.
Pim de Wit stelde de medewerkers van Sanoma Uitgevers dinsdag zelf op de hoogte van zijn vertrek. In die mededeling geeft hij te kennen dat het besluit wat hem betreft als een donderslag bij heldere hemel kwam en naar zijn oordeel zonder opgaaf van redenen. De tijden zijn ook voor publieksbladen met achterblijvende advertentie en abonnee-inkomsten ook niet geweldig.
De Wit liet echter weten niet ontevreden te zijn over de resultaten tot nu toe. 'Met een gevoel van trots en opgeheven hoofd neem ik gedwongen afscheid, wetende dat het rendement en het bedrijfsresultaat ondanks de moeizame economie op een zeer hoog peil zijn gebleven en aanzienlijk beter zijn geweest dan die van de concurrentie', aldus De Wit.
Hij zegt ook tevreden te zijn over de omslag die Sanoma Uitgevers heeft weten te maken naar een multimedia bedrijf en dankt dit onder meer aan de sterke positie van Ilse Media.
Onlangs liet De Wit in Fem Business nog weten dat Sanoma studeerde op interactieve projecten met John de Mol.
Hij zei: 'Bewegend beeld wordt steeds belangrijker. Dat is ons vak niet. We zullen meer aan samenwerkingen doen dan in het verleden. Ik neem aan dat iedereen met De Mol praat. Wij dus ook. Hij gelooft in multimedialiteit en hij begint nieuw. Ik denk dat wij voor hem een interessante partij kunnen zijn. We hebben tijdschriften, 3,5 miljoen abonneees, acht miljoen mensen in de database. Maar als de stofwolken opgetrokken zijn, moeten we maar kijken wie het met wie doet', aldus De Wit in Fem Business.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!