De ongeloofwaardigheid van het ANP en Belga

Zou u een krant geloven die grotendeels door een commercieel PR-bureau in elkaar wordt gestoken? Een PR-bureau dat voor het luttele bedrag van 272 eurootjes uw persberichtje naar de aandeelhouders stuurt, in dit geval o.a. de grote kranten? Dat voor 51 eurootjes extra er ook nog een fotootje bij doet? Een bureau dat in tijden van crises u helpt hoe u uw crisiscommunicatie het beste kan aanpakken en als de nood echt hoog mocht zijn u bovendien een mediatraining geeft?

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Het kan allemaal, want de vroegere persagentschappen als Belga en ANP zijn sinds enkele jaren flink de commerciële toer op. Onder het mom de boot niet te missen in het informatietijdperk zijn Belga en ANP snel bezig zich te ontwikkelen naar een fullservice pr-bureau.

Dat ze daarmee in dezelfde vijver vissen als menig pr-bureau is een andere zaak. Maar in hoeverre staat deze ontwikkeling niet haaks op de missie van de persagentschappen? Het persbureau Belga zegt dat zijn kwaliteit op twee pijlers rust: betrouwbaarheid en snelheid en ook dat gezien de rol van een nationaal persbureau, het vanzelfsprekend is dat Belga een onafhankelijke positie inneemt tegenover elke machts- of drukkingsgroep.

Misschien wel om de eventuele kritiek van partijdigheid voor te blijven, hebben de drie grote Nederlandse kranten onlangs hun participatie in het ANP verkocht. Maar in België blijven de kranten meerderheidsaandeelhouder.

Ook Leo van Dorsselaer van de Vlaamse nieuwsbrief 6 minutes Business, stelde zich hierover recent vragen. "Om zijn dienst aan te prijzen wijst Belga er zelfs op dat het mogelijk is 'uw persbericht rechtstreeks tussen de nieuwsberichten te plaatsen' en ook dat het uw mediabereik kan vergroten dankzij de jarenlange media-ervaring van het persbureau. Dit alles staat wel erg haaks op de missie van Belga". Van Dorsselaer legt hier de vinger op de gevoelige plek. Want hoe gaan de persbureaus commercie van nieuwswaarde scheiden? Wiens brood men eet, wiens taal men spreekt, zal Van Dorsselaer ongetwijfeld bedoeld hebben...

Dat Belga en ANP hiermee het gras weg voor de voeten van de pr-bureaus, is eveneens een terechte vaststelling van Van Dorsselaer. "Wellicht staan tal van pr-bureaus te trappelen om ook aandeelhouder van Belga te worden. Wanneer huurt Belga charmante huppelmeisjes in om de impact van zijn persberichten te verhogen?"

Dat Belga en ANP hun geloofwaardigheid 'verkopen' in hun ontembare drang om geld te verdienen moeten ze zelf weten. Maar wordt hiermee de argeloze nieuwsconsument niet volledig op het verkeerde been gezet? Die dacht bij het horen van de namen Belga en ANP dat hij te maken had met een onpartijdig en onafhankelijk persagentschap.

Nu wil ik nog niet zo ver gaan door te stellen dat Belga en ANP door de vermenging van commercie met redactie niet meer in staat zijn om hun geloofwaardigheid en onafhankelijkheid te waarborgen. Maar als ze hiermee doorgaan dan zullen ze spoedig op z'n minst de schijn tegen zich krijgen Een imagoprobleem noemen ze dat. Perception is reality: als persagentschap met pr-bureau-aspiraties zouden Belga en ANP dat moeten weten…

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie