Albert Heijn ontwikkelde recent een intern manifest dat de basis zal zijn voor alle in – en externe communicatie. Een grote beweging van binnen naar buiten, die Albert Heijn alweer een jaar geleden stilletjes is ingezet. De nieuwe missie: “Alle ingrediënten voor een beter leven, voor iedereen”. De pay-off van de campagne: Everybody Appie.
Onderdeel van deze beweging is een nieuw, social intranet voor alle 100.000 werknemers van de grootgrutter. Het intranet heeft de naam SAM meegekregen. Dat is geen afkorting, maar een voornaam, met de bedoelding om het intranet wat persoonlijker te maken. En natuurlijk staat SAM voor SAMen.
Menno van der Vlist, woordvoerder Albert Heijn, legt uit: ‘SAM is, in tegenstelling tot ons oude intranet Plaza, veel meer social. We hopen dat het delen van verhalen hiermee een stuk makkelijker wordt dan voorheen. Want je moet alle 100.000 collega’s wel meenemen in die beweging. En dan is intranet zeer belangrijk. Iedereen kan op SAM, ook via de mobiel. We werken met veel jonge mensen en die moeten gewoon hun smartphone kunnen gebruiken.’
Whatsappie
De start van SAM gaat gepaard met een oproep om alle verhalen te delen. Van der Vlist: ‘Je leert zo meer over je collega’s, en misschien zit er wel een prachtig verhaal in.’ Als voorbeeld noemt hij het initiatief in Doorn vorig jaar, waar supermarktmedewerkers een training kregen om Alzheimer te herkennen. ‘Doorn is best een vergrijsde gemeente, en dan heb je te maken met een andere dynamiek in de winkel. En soms zijn mensen wat in de war, dus kregen de medewerkers Alzheimertraining om te signaleren wanneer iemand iets in de tas stopt, dat niet met kwade opzet doet. Maar zo’n verhaal leeft misschien ook wel in Zoetermeer, of ergens anders. En dat is nu heel makkelijk te delen.’
Albert Heijn bedacht hiervoor de Whatsappie: Koen en Rens, twee vloggers en fan van Albert Heijn (zie foto), verzamelen verhalen van AH-medewerkers door het hele land. “Wat vind jij nu helemaal Appie?” Albert Heijn deelt stickers uit die werknemers op een product of collega, of iets anders, kunnen plakken, om dit vervolgens te delen op SAM. Koen en Rens komen vervolgens naar je toe voor een crispy video-interview.
Van der Vlist: ‘Dit initiatief van interne communicatie is helemaal bedacht vanuit de nieuwe beweging en de interne film. Met deze oproep daag je je collega’s uit om na te denken over jouw eigen winkel. Wat maakt jouw Appie nu de Appie in de buurt? ’
Lees ook: Albert Heijn: dit bedoelen we met Everybody Appie (premium content)