Supermarkten goedkoper dan bij introductie euro

De prijzen in de supermarkten zijn lager dan bij de introductie van de euro in 2002 en de Nederlandse supermarkten behoren inmiddels tot de goedkoopste van Europa.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Dat heeft de voorzitter van de branche Klaas van den Doel gisteren gezegd bij de presentatie van het van het , het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel.

Uit onderzoek blijkt dat op jaarbasis een doorsnee huishouden 145 euro goedkoper uit is dan in oktober 2003.
In 2004 behaalden de gezamenlijke supermarkten een omzet van 25 miljard euro. Voor dit jaar verwacht Van den Doel een gelijke omzet.
De prijsperikelen hebben volgens de CBL-voorzitter veel ophef gegeven in de relatie tussen de supermarkten en de industrie.
Dat heeft zijn goede en slechte kanten. 'Of twee olifanten nou vechten of vrijen, het laat het gras niet onberoerd', aldus Van den Doel.

Ook het verdringen door huismerken van de A-merken hebben supermarkten goedkoper gemaakt. Ze zullen alleen maar populairder worden, meent van den Doel. 'Deze producten zijn aantrekkelijker geprijsd en leveren de detaillist meer marge op.'

De meeste consumenten, circa 80 procent, hebben er volgens een onderzoek van het Erasmus Food Management Instituut alle vertrouwen in dat de prijzen laag blijven. 'De supermarkten hebben hun prijsimago flink verbeterd', constateert Van den Doel.

Het onderzoek ConsumentenTrends 2005 toont eveneens aan dat het Nederlandse winkelpubliek zich in de supermarkten ergert aan lange wachttijden bij de kassa. Ruim driekwart wil meer snelkassa's. Bovendien is er behoefte aan mogelijkheden om extra geld te kunnen pinnen, aan goede fietsenstallingen, meer toiletten en klachten/servicebalies. Volgens het trendonderzoek zien consumenten in de schappen van de supermarkten graag sterke drank en geneesmiddelen.

Bovendien pleit circa tweederde van de 1750 geënquêteerden voor kaart- en ticketverkoopbalies, kantoorartikelen en fotodiensten in de supermarkten.
Volgens Van den Doel is het 'demagogie' om te beweren dat de Nederlandse levensmiddelenbranche alleen maar met lage prijzen bezig is. Hij wees op zaken als de verkoop van biologische producten en het aanpakken van overgewicht. De CBL-voorman meent
dan ook dat er nog veel moet gebeuren. 'Want een slapende garnaal komt in een cocktail terecht.'

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie