Zo blijkt uit financiële documenten uit het Luxemburgse handelsregister. Van het totaal was 1,74 miljard euro afkomstig van betalende gebruikers, versus 978,6 miljoen euro in 2014. De omzet uit advertenties steeg op jaarbasis van 98,8 miljoen euro naar 195,8 miljoen euro.
Zorgt dit alles nu voor winst? Nee, het nettoverlies liep op van 162,3 miljoen euro naar 173,1 miljoen euro (+6.7%), onder meer door internationale expansie en de ontwikkeling van nieuwe diensten.
Vorig jaar betaalde Spotify, opgericht in 2006, ruim 1,6 miljard euro aan royalties en distributie, flink meer dan de 882,5 miljoen euro in 2014.
De Wall Street Journal hoorde van bronnen binnen het Zweedse bedrijf dat Spotify nu zo'n 100 miljoen gebruikers telt, waarvan er 30 miljoen een betaald abonnement hebben. Betalende gebruikers krijgen geen commercials te horen.
Het bedrijf heeft te maken met hevige concurrentie van nieuwe muziekstreamingdiensten als Apple Music en Tidal. Apple Music telt inmiddels 13 miljoen betalende gebruikers.
De muziekindustrie zag de inkomsten uit streamingdiensten in 2015 met 45 procent stijgen, goed voor bijna de helft van alle inkomsten uit digitale muziek wereldwijd. In 2015 waren inkomsten uit digitale muziek voor het eerst ook hoger dan inkomsten uit de verkoop van fysieke producten als CD’s.
Bronnen: WSJ.com, Nasdaq, Telecompaper
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!