De Rabobank start vanaf deze week met de landelijke hypotheekcampagne: ‘Hypotheek binnen een week’. Klanten die dat willen, kunnen binnen een week zekerheid krijgen of ze een huis kunnen kopen.
De bank heeft hiervoor kwalitatief onderzoek gedaan naar de customer journey bij het zoeken naar een hypotheek, aldus Heleen Crielaard, verantwoordelijk voor de merk- en marktcommunicatie bij Rabobank: ‘Daaruit bleek dat consumenten het liefste snel zekerheid hebben of ze wel of niet kunnen kopen. De perceptie bestaat dat het lang duurt, maar de doorlooptijd kan best sneller. Je hebt alleen een vast aantal stappen (5) nodig, waarbij zowel de klant als de bank informatie moet zoeken.’
Elze Vonk, hoofd financieren, betalen en verzekeren bij Rabobank. ‘Hoe korter het proces, des te beter. We hebben het nu zo ingericht dat we alles, vanaf het eerste telefoontje van de klant tot en met het passeren van de woning bij de notaris, binnen een week kunnen afhandelen.’
De klant speelt zelf een belangrijke rol in het proces. En er zijn afhankelijkheden van derden, zoals een notaris of een werkgever. Ook zzp’ers en flexwerkers kunnen van de dienst gebruik maken.
Waar het om gaat is dat de klant snel zekerheid heeft over de haalbaarheid, aldus Crielaard: ‘Vooral bij zzp-ers en starters kan het langer duren voordat die zekerheid er is. Maar ook zij kunnen dit traject binnen een week doorlopen, mits ze hun papierwerk op orde hebben. Het is een samenspel tussen klant en bank. Als beide aan de voorwaarden kunnen voldoen, is het haalbaar. Ook voor de bank is het een uitdaging, maar we willen klanten tegemoet komen in deze behoefte, dus is het belangrijk dat het lukt.’
Is dit helemaal nieuw in Nederland? Crielaard: ‘In Friesland deden we het al een tijdje, maar als propositie is dit helemaal nieuw.’
Voordelen
Manon van Essen, woordvoerder Vereniging Eigen Huis, in een reactie op deze nieuwe propositie: ‘Het kan een voordeel zijn voor specifieke segmenten. Denk aan starters en mensen die een enkelvoudige hypotheek willen afsluiten. Voor doorstromers of zzp-ers, waarbij je een stuk meer moet uitzoeken, wordt het een stuk lastiger.’
‘Naast Rabobank is bijvoorbeeld ook Independer.nl van plan om op korte termijn met iets naar buiten te komen'
De vereniging ziet dat er steeds meer naar dit soort proposities gekeken wordt, door verschillende partijen. ‘Naast Rabobank is bijvoorbeeld ook Independer.nl van plan om op korte termijn met iets naar buiten te komen.’
Het voordeel voor de bank ligt volgens Van Vessen met name in het feit dat ze beter kunnen aansluiten bij de wensen van consumenten.
Campagne
De campagne ‘Hypotheek binnen een week’ is een crossmediale campagne die stoelt op zogenaamde proof based advertising. ‘Dat betekent dat er elke week (via radio, tv en online) wordt teruggeblikt op een klant die in de week voorafgaand een hypotheek heeft afgesloten', aldus Crielaard: ‘In de campagne komen echte klanten in beeld die onze hypotheekadviseurs zelf aandragen. De verhalen die we laten zien, laten ook de diversiteit van onze klanten zien, en waarom het zo belangrijk is om snel een hypotheek te regelen. Daarnaast stappen we af van de traditionele campagnepieken.’
Off- en onlinekanalen worden versterkend op elkaar ingezet: tv, radio, social, abri’s, SEA, bannering, lokale middelen, PR en contentpartnerships. Zo worden er Facebook ads ingezet, animaties en videobeelden en behavioural (re)targetting, bijvoorbeeld op Funda.
Rabobank geeft aan in deze campagne ook met social influencers te gaan werken, en er zijn contentpartnerships met multimediale lifestyleplatformen.
Concept en productie commercials is in handen van Ogilvy & Mather Amsterdam.
Meer campagnebeeld volgt later vandaag.