Uit onderzoek dit jaar van de Universiteit van Maastricht in samenwerking met online Beleggersbank Alex bleek het al: vrouwen beleggen significant beter dan mannen. Ook het onderzoek Boys will be boys uit 1999 toonde dit reeds aan. Kortweg gezegd zijn mannen sneller overmoedig, leidt dit tot risicovollere portefeuilles en vaker handelen waardoor uiteindelijk aanzienlijk minder rendement wordt behaald.
ABN AMRO nam dit inzicht als uitgangspunt voor een nieuw product: Lady Delight. Zonder al te technisch te worden staat Lady Delight voor dynamisch beleggen met een jaarlijkse coupon en een hoofdsomgarantie op de afloopdatum. Veel interessanter is het feit dat Lady Delight belegt in drie beleggingsfondsen die worden beheerd door vrouwen.
Alexandra Morris (Odin Europa Fund), Cristina Piedrahita (Morgan Stanley Latin America Fund) en Georgina Brittain (JPMorgan UK Smaller Companies Fund). Onder leiding van deze drie dames hebben de genoemde fondsen de afgelopen jaren erg goed gerendeerd en hebben de dames diverse prestigieuze prijzen gewonnen.
Met dit product probeert ABN AMRO dus beleggen vóór vrouwen door vrouwen aantrekkelijk te maken. Natuurlijk had de bank er ook voor kunnen kiezen om het product zelf meer af te stemmen op de vrouwelijke belegger of haar marketing een nog duidelijker vrouwentintje te geven. De keuze voor fondsen met vrouwen aan het roer is niettemin een interessante. Ik denk namelijk dat, de emancipatie ten spijt, veel vrouwen de voorkeur geven aan vrouwen op bepaalde posities. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het fenomeen dat bij verkiezingen veel vrouwen steevast op de hoogstgeplaatste vrouw op de partijlijst stemmen.
Aan de andere kant, als blijkt dat vrouwen beter beleggen, dan is de keuze voor Lady Delight misschien juist uit een economisch perspectief een hele goede. Maar wat als de drie vrouwen de komende zes jaar (looptijd) van baan wisselen? Gelukkig geeft de brochure hier een antwoord op. "ABN AMRO behoudt zich het recht voor een fonds te vervangen als een van de genoemde fondsbeheerders niet langer verantwoordelijk is voor het beheer van het betreffende fonds." Gelukkig maar dat het fonds dan wordt veranderd, anders zou via positieve discriminatie een nieuwe vrouwelijke fondsbeheerder gezocht zou moeten worden.
Wat ik me alleen nog afvraag is waarom ABN AMRO niet echt haar best lijkt te doen het nieuwe product aan de vrouw te brengen. Per toeval kwam ik een online ad tegen op Vrouwonline (Sanoma), maar verder heb ik er nog niets van gezien of gelezen terwijl de inschrijving nog maar drie weken loopt en de ambitie is 50.000 stukken uit te geven. Zou ik niet tot de doelgroep behoren? Als YP'er krijg ik in mijn bankmail regelmatig berichten over ABN AMRO op SecondLife, maar als vrouw heb ik Lady Delight nog niet langs zien komen.
Ik heb in ieder geval al wel 1000 Euro opzij gezet. En nou maar hopen dat Alexandra, Cristina en Georgina hun stinkende best gaan doen hun reputatie waar te maken...
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!