Waar kom je vandaan?
‘Ik zit ruim 20 jaar in de muziek, vroeger onder meer als producer van Armin van Buuren. En sinds een jaar of 10 aan tv-zijde, bij TMF, MTV, Nickelodeon en Comedy Central, voor heel Noord-Europa. Maar ik heb ook muziek gemaakt voor Viktor & Rolf en H&M en reclamemuziek. Sinds 2 jaar ben ik volledig zelfstandig. UPC On Demand is een grote klant (in 7 landen) en voor Viacom – moedermaatschappij van MTV – werk ik wereldwijd.’
Hoe kwamen ze bij jou terecht?
‘In januari hoorde ik dat de EMA’s naar Amsterdam zouden komen. Het was een jongensdroom om dat een keer te doen. Ik heb vervolgens MTV International in Engeland, dat de show produceert, benaderd en toen is het balletje gaan rollen. Begin juli had ik een meeting in het American Hotel met MTV en designbureau Hello Charlie dat de pitch voor alle graphics had gewonnen.
‘Er stond alleen een concept op papier. Zij vroegen aan mij hoe ik daar over dacht en wat ik kon maken; dat is natuurlijk lastig als er nog helemaal niets is, maar goed zo gezegd zo gedaan en wat opgestuurd. Toen was het een tijd stil.
‘Begin september kreeg ik te horen dat ik het mocht doen. Daar werd ook de show director Russell Thomas bij betrokken. Toen de title sequences en alle grafische elementen waren ingevuld waren ze zo tevreden dat ze vroegen of ik ook de show opener wilde componeren en van sound design wilde voorzien. Dat is natuurlijk een eer, want de opener zet de toon voor de show.’
Hoe zou je jouw stijl omschrijven?
‘Die is erg breed geworden dankzij mijn jaren bij MTV Networks. Door al die verschillende zenders en merken heb ik mij kunnen ontwikkelen van pure dance componist tot allround componist. Dance, hiphop, R&B en dubstep blijven mijn specialiteit, maar ik kan ook rock, jazz, klassiek en filmscores en pure sounddesign maken.’
Ben je ook een concurrent van reclamemuziekmakers als MassiveMusic?
‘Ja en nee. In het vak gebied heb je een groep mensen die de markt coveren. Massive en Moses doen commercials. Stephen Emmer en Martijn Schimmer doen RTL en SBS, Jeroen Kuitenbrouwer en Bernhard Joosten vaak de publieke, en ik MTV, UPC en Virgin TV (meer internationaal). Maar we kennen elkaar vrij goed en zitten ook vaak in zelfde pitches. En dan wint de een hem, en dan weer de ander. Wat tegenwoordig ook gebeurt, is dat we samenwerken, omdat je dan toch sterker staat. Zo heb ik samen met Stephen Emmer de RTL5-pitch gewonnen voor de huidige vormgeving.’
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!