Albert Heijn zet voortaan alleen nog maar characters op gezondere producten voor kinderen. Dit gebeurt in fases: de retailer verwacht dat eind 2017 alles klaar zal zijn.
In een Haarlems park, temidden van een aantal foodtrucks, had de retailer dit weekend een tent opgezet waarin het publiek kennis kon maken met de eerste producten.
Denk aan zuiveltoetjes als griekse yoghurt en kwark, cupjes appelmoes en waterflesjes. Allen van het Albert Heijn huismerk.
Marketingdirecteur Saskia Egas Reparaz was ook in het park en legde het initiatief uit: ‘Voor klanten die dat willen, proberen we binnen het assortiment te helpen om een verantwoorde keuze te maken. Voortaan dus geen characters meer op producten als mini-juicedrankjes en honeyloops.’
'We willen niet alleen maar marktleider zijn, maar een voortrekker’
Albert Heijn kreeg hulp van de Raad van Kinderen, onderdeel van The Missing Chapter Foundation. Egas Reparaz: ‘Hun advies was kinderlijk eenvoudig: maak gezond eten makkelijk dus zorg dat het lekker, aantrekkelijker en fun is.’
De retailer koos vervolgens voor de Rockfrogs; 4 kikkertjes met de namen Rocky, Boney, Becky en Ramyo. Binnenkort ook te vinden op groente en fruit.
Plak-tattoos
Niet alleen op de verpakking, maar ook met verrassings-figuurtjes in het pak, op broodtrommels, plastic bekers, en er zijn knutselplaten en -binnenkort- ook plak-tattoos. Daarnaast beleven de 4 video-avonturen op Youtube.
Groen vinkje
De characters vind je terug op producten met een groen vinkje, een keurmerk voor gezondere basisproducten. Inmiddels voldoen 9 kindertoetjes aan die norm, aldus Egas Reparaz. In drie toetjes zit helemaal geen suiker, en in de andere 6 niet meer dan 5 gram suiker.
Allerhande voor kids
De Raad van Kinderen werd ook ingeschakeld voor de recepten in de Allerhande van de komende maand; die zijn allemaal kids-proof, aldus Egas Reparaz: ‘Het blad biedt inspiratie voor recepten die kinderen lekker vinden. Alle recepten in dit nummer zijn goedgekeurd door een proefpanel van 28 kinderen.’
Whatsapp-helpservice
Komen ouders er in de keuken toch niet helemaal uit, dan kunnen ze Albert Heijn via de een speciale Whats-app hulplijn bereiken.Deze hulplijn was al even in de lucht tijdens kerst vorig jaar, maar is voortaan 7 dagen per week bereikbaar.
Voortrekker
Egas Reparaz (op de foto met woordvoerder Menno van der Vlist): ‘Albert Heijn heeft de ambitie om een gezondere supermarkt te worden en hierin voorop te lopen. We willen niet alleen maar marktleider zijn, maar een voortrekker.’